آیا افغانستان داعش را می‌پذیرد؟

محمدصادق طارق

ایدیالوژی و عقیده داعش یکی از موانع اساسی رشد و حضور این گروه در میان ملت مسلمان افغانستان به‌شمار می‌رود؛ تعالیم دینی مردم افغانستان و عقیده راسخ شان به آموزش‌های مذهبی اجازه رشد، حضور و نمو به این گروه شریر را نمی‌دهد اما پرسش اینست که چرا جهانیان خطر حضور این گروه در افغانستان را بزرگ‌نمایی می‌کنند؟ آیا مگر افغانستان مستعد حضور گروه خون‌خوار داعش می‌باشد؟ در پاسخ به این پرسش اولاً باید عرض نمود که هشدار جهانیان به‌ویژه آمریکا در باره حضور داعش در افغانستان در حالی است که خود نظامیان آمریکایی در تلاش گسترش نفوذ داعش در افغانستان هستند تا از این طریق افراد گروه شریر را وارد کشورهای آسیای میانه کنند و مسیر قلمرو کشورهای رقیب خود را بی‌امن سازند، پس آمریکا نباید از حضور داعش در افغانستان ابراز نگرانی کند چون خودش حمایت گسترش آن‌ را به عهده دارد.

ولی باز هم لازم است بدانیم که آیا واقعاً افغانستان آماده‌ی حضور داعش است؟ آگاهان امور سیاسی کشورها را از زاویه حضور و عدم حضور داعش به‌شکل ذیل رده‌بندی می‌کنند:

۱_ کشورهایی که داعش مناطقی از آن‌ها را تحت کنترول و سیطره خود قرار داده‌اند مانند سوریه و عراق.

۲_کشورهایی که داعش بدون تصرف مناطقی، در آن‌ها ادعای حضور دارد مانند افغانستان و … پس کشور ما در ردیف دوم قرار دارد که ادعای حضور داعش در آن هست اما عملاً نادر اند.

دلائل عمده‌ای که یک کشور را به گسترش و نفوذ تفکر داعش در آینده مستعد و آماده می‌سازد زیاد اند اما مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

• وجود خلاء امنیتی؛

هر کشوری که فقرات امنیتی آن ضعیف و سست باشد گروه شریر داعش توان نفوذ در آن را می‌بیند که الحمدلله کشور عزیز ما افغانستان از امنیت بی‌نظیری برخوردار است، هر شورشی که از سوی دشمنان دین و مذهب طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود با نصرت الهی توسط نیروهای امنیتی کشور در نطفه خنثی می‌گردد.

• وجود درگیری‌های داخلی؛

داعش در کشوری که از درون خود به درگیری‌های داخلی فرو رفته و آب از حلقوم آن گذشته است خیلی راحت انجام فعالیت می‌کند. کشور عزیز ما افغانستان اما به‌تازه‌گی الحمدلله از آتش جنگ‌های درونی بیرون آمده و روز به روز قوی‌تر می‌گردد، به‌همین دلیل گروه شریر داعش توان ترویج نظریه خود را در این‌جا ندارد.

• درگیر بودن کشور با بحران سیاسی؛

هرگاه کشوری در بحران سیاسی فرو رود و از اداره نمودن مسائل خود ناتوان گردد؛ راه نفوذ و گسترش گروه‌های شریری مثل داعش را هموار می‌نماید تا با استفاده از بحران سیاسی آن کشور، فعالیت‌های مخربانه خود را انجام دهد، کشور عزیز ما با نصرت پروردگار هیچ نوع مشکل سیاسی را در حال حاضر ندارد.

• سطحی بودن عقاید دینی مردم؛

هرگاه عقاید و آموزش‌های دینی باشنده‌گان یک کشور دارای ضعف باشد، داعش با استفاده از رخنه‌ی مذکور، سلطنت فکری خود را جابه‌جا می‌نماید اما مردم افغانستان به سادگی زیر بار داعش نمی‌روند زیرا بر علاوه از احساسات ملی، به عقاید دینی و مذهبی خویش نیز کاملاً پابند می‌باشند.

پس داعش و هواداران آن باید از تاریخ افغانستان و سرنوشت باداران خود عبرت بگیرد و این خواب آشفته خود را که سرزمین سلحشوران افغانستان برای آنان جا دهد به گور خواهند برد.

عبدالله مسلم
Exit mobile version