استعمار فکری و راه‌های نفوذ آن! بخش دوم جنید زاهد

 

 

استعمار فکری چیست؟

با درک درست و شناسایی دقیق استعمار، انسان به راحتی می‌تواند درک کند که آیا در دام استعمار افتاده است یا خیر؟

 

اما در این میان نوعی استعمار وجود دارد که کاملاً با سایر انواع متفاوت است و آن استعمار فکری است.

 

در استعمار فکری بدون استفاده از هزینه‌های شخصی، دشمن از آسان‌ترین راه و کم هزینه‌ترین سیستم، طرح و برنامه‌های خود را دریافت و تطبیق می‌کند.

 

شاید در مستعمرات قدیمی برای مغلوب ساختن یک ملت، هزینه‌های شخصی زیادی لازم بود، اما استعمار جدید که در واقع استعمار فکر و دغدغه است، از روش‌های مختلف وارد این عرصه شده و به اهداف شوم خود می‌رسد و ادامه می‌دهد.

 

پس بر هر ملتی با استفاده از قوه عقل لازم است که راه ورود استعمارگران را مسدود کند و با آن‌ها مبارزه نماید.

 

ابزار استعمار فکری:

به طور خلاصه می‌توان به این منابع در مورد استعمار فکری اشاره کرد:

۱_: رسانه‌های صوتی و تصویری:

استعمار فکری جدید راهی برای تأثیرگذاری بر مردم از طریق رسانه‌های صوتی و تصویری مهیا می‌نماید؛ تسلط بر رسانه‌ها در واقع یکی از اصلی‌ترین عواملی است که افکار و دغدغه‌های مردم را به سمت استعمار می‌کشاند.

 

۲_: موسسات خیریه و غیرانتفاعی:

از جمله مواردی که افراد را می‌توان از لحاظ ذهنی و اضطرابی استعمار کرد، کمک‌های خیریه و غیرتجاری در کشورهای استعماری است؛ سازمان‌های خیریه و غیرانتفاعی اگرچه با سبک حقوق بشر وارد عرصه می‌شوند اما در هر قدم هدفی پنهان دارند.

 

۳_: کنترل دولت:

در بسیاری از کشورهایی که مردم با استعمار مخالف اند، علیه این ایده مبارزه می‌کنند که رهبران شان نباید به دست استعمارگران بیفتند.

 

در برخی کشورها، استعمار به راحتی در حکومت جا پیدا می‌کند و با گذشت زمان بر ذهن و اندیشه مردم مسلط می‌شود، اما نظام‌های اسلامی که از شفافیت و ارزش‌های ویژه‌ای برخوردار اند، تا حدودی در برابر نفوذ استعمار مقاومت می‌کنند، هرچند در مبارزه با این مشکل دست و پنجه نرم می‌نمایند.

عاصم جلال
Exit mobile version