افغانستان دیگر مرکز جنگ های نیابتی نخواهد بود!

رحمت الله فیضان

افغانستان و ایران بدون شک وارثان یک تمدن هستند، قبل از بوجود آمدن مرزهای رسمی؛ حاکمان بسیاری بر جغرافیایی که امروز ایران و افغانستان نامیده می شوند حکومت می کردند و ایران کنونی بخشی از ایران تاریخی است.

از آن زمانی که مرز های رسمی ترسیم شدند و حدود مشخص شد، باز هم نوعی تفکر در ذهن ایرانیان باقی ماند و آن اینکه: (افغانستان مال ایران بوده و است) و برداشت از این جمله طبیعی است که دلیل ناراحتی و سبب واکنش مردم افغانستان خواهد بود.

اگر افغانستان در سال 1935 مانند فارس نام (ایران) را برای خود انتخاب می کرد، آیا امروز می توانست ادعا کند که (فارس ایران جزء افغانستان بوده ویا هست؟)

اینکه گاهی دیپلماتان و روشنفکران ایرانی در مورد افغانستان اظهارات احساساتی و غیرمسئولانه یی می کنند که بوی مالکیت شان از آن میاید، ریشه چنین اظهاراتی در این مغالطه نهفته است که می گوید: (افغانستان مال ایران بوده است).

شرایط امروزی بسیار تغییر کرده است، مردم افغانستان و ایران در دو کشور مستقلی زندگی می کنند که ارزش ها و نظام های سیاسی مختلف دارند، مرزهای جغرافیایی و اقتصادی خاص خود را دارند و زبان فارسی، تاریخ مشترک و دین مبین اسلام تنها سه عنصری هستند که می توانند روابط بین مردم این دو کشور را ایجاد کنند و بس.

سفیر و نمایندهء ویژه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان؛ جناب آقای حسن کاظمی قمی که از دیپلمات های سابقه دار بوده و گام های سازنده یی در برقراری روابط بین افغانستان و ایران برداشته است قابل تقدیر است اما آخرین اظهارات  تحریک کننده وی در مورد افغانستان نیز ریشه در این گفته و مغالطه دارد که (افغانستان مال ایران است).

ما باید به آقای قمی یادآوری کنیم که افغانستان اکنون دارای یک کشور مستقل و یک نظام متمرکز است، این نظام یک نهاد سیاست خارجی به نام وزارت امور خارجه دارد و علاوه بر این یک سخنگوی رسمی به نام ذبیح الله مجاهد نیز دارد وواضح باید گفت که؛ افغانستان دیگر مرکز جنگ های نیابتی نخواهد بود!

قضیه فلسطین و به‌ویژه اقصی شریف از نظر اعتقادی (قبله اول مسلمانان) بوده و مورد مشترک تمام امت اسلامی است و افغانستان نیز جزء یی از امت اسلامی است.

نظام کنونی افغانستان درد مظلومیت فلسطین را بیش از هرکسی احساس میکند و موضع دولت کنونی افغانستان در این زمینه روشن و واضح است، فکر نمیکنم که به دبلوماتان کشورهای دیگر بخصوص ایرانی ضرورت بوده باشد تا در عرصه سیاست خارجی افغانستان اظهار نظر نمایند.

ایران سالهاست که با اسراییل بازی (موش و پشک) را می کند وگر نه! پس چرا جنایات اسرائیل را در فلسطین فقط با الفاظ محکوم می کنند و بس، این ها خو هم کندک های استشهادی دارند، آیا کدام کندک استشهادی را در دفاع از فلسطین به آنجا فرستاده اند؟

ایران که می تواند برای منافع اقتصادی خود در خاورمیانه از استشهادیان استفاده کند؛ پس چرا او نمی تواند در چالش کنونی فلسطین برای حزب الله فرمان جنگ را بدهد؛حزب الله یی که در منطقه از هر نظر قوی و مظبوط است.

عبدالله مسلم
Exit mobile version