امیرالمؤمنین حفظه‌الله؛ از شناخت ما تا تبلیغات دشمنان

محمدصادق طارق

دشمنان همواره تلاش می‌ورزند شخصیت مجاهدی را که فرزندش را جهت اقامه دین مبین اسلام و آزادی کشور قربانی نموده است، خدشه‌دار سازند‌، من در این نوشته کوتاه بر فعالیت‌های روزانه امیرالمؤمنین حفظه‌الله و چند خاطره بسنده خواهم نمود.

تقسیم اوقات روزانه‌ی رهبریت حفظه‌الله به شرح ذیل تنظیم شده است، وقتی نماز صبح را با جماعت ادا نماید بلافاصله به تلاوت قرآن کریم می‌پردازد البته قرآن را با دقت کامل می‌خواند، باید یادآور شد که امیرالمؤمنین حفظه‌الله دارای صدای زیبا و قاری مجوّد می‌باشد که قرآن کریم را همواره با درنظرداشت اصول تجوید تلاوت می‌نماید‌‌.

هنگام نوشیدن چای صبح برخی از مسائل مهم را که مربوط فتوی می‌باشند، مطالعه می‌کند یا برخی اسناد لازم که مربوط به بعضی از کارها و ادارات می‌باشد را بررسی می‌نماید، وقتی به دفتر کاری خویش تشریف می‌آورد، قبل از شروع وقت رسمی، مشکات‌المصابیح را به تمام کارمندان دفترش به‌شکل درس روزانه تدریس می‌کند سپس به کارهای رسمی مشغول می‌شود.

به همین ترتیب کارهای خود را ادامه می‌دهد‌، بعد از جماعت ظهر متصل غذا میل می‌کند و سپس طبق تقسیم اوقات به کارهای خویش ادامه‌ می‌دهد‌، اگر گاهی اوقات مجلس طوری دائر شده باشد که چند افراد متعدد در آن سهیم باشند به هر شرکت‌ کننده وقت داده می‌شود تا نظر خود را در مورد موضوع مربوطه بیان کند و صحبت نماید.

سلسله مذکور به همین صورت جریان دارد که گاهی اوقات تا ساعت یک و دو شب طول می‌کشد، گاهی اوقات چنین اتفاق افتاده است که تمام شب‌ را به خاطر رسیدگی به موضوعات مهم نخوابیده است.

همچنین باید یادآور شویم که زعیم حفظه‌الله به‌طور عادت همیشگی برای نماز تهجد بیدار می‌شود، گاهی اوقات قبل از نماز فجر نیز تلاوت و مطالعه می‌کند.

خاصیت رهبریت این است مسائلی را که متوجه ایشان می‌شود، عمیقاً بررسی می‌کند و همه جوانب آن را در نظر می‌گیرد حتی به ترکیب جملات و کلمات نیز توجه می‌کند، همچنین ایشان بسیار مشتاق است که تمام مسائل مهم از زیر نظر خودشان بگذرد، با وجود تمام مشغله‌های مذکور می‌خواهد از وضعیت جاری، اتفاقات و مسائل مهم روزانه‌ی کشور به‌موقع خبر شود.

زمانی‌که رهبریت حفظه‌الله در دوره‌ی پیشین حاکمیت امارت اسلامی در ولایت ننگرهار من‌حیث قاضی ایفای وظیفه می‌نمود هیچ گاه حقوق نگرفته بود، در دیوانی‌ که مسئولین هنگام گرفتن حقوق ماهیانه خود امضا می‌نمودند، امضاهای سایر قضاة وجود داشت اما جای امضای ایشان خالی بود، از این نکته درک‌ می‌شود که رهبریت حتی در آن زمان نیز حق‌الزحمه خود را از بیت‌المال نمی‌گرفت.

بر اساس اطلاعات دقیق، هیچ یک از اعضای خانواده امیرالمؤمنین حفظه‌الله تا هنوز شغل رسمی ندارد و هیچ یک به‌شمول خود ایشان از بیت‌المال حقوق دریافت نمی‌کند، هرچند در بین نزدیکان رهبریت افراد مستعد و توانمندی وجود دارند اما ایشان به کسی اجازه نداده‌ است که شغل رسمی داشته باشد و یا از بیت‌المال معاش بگیرد، دو نفر از خانواده رهبری در مساجدی که در ریاست حج و اوقاف رسمی هستند، امامت دارند اما از بیت‌المال حقوق نمی‌گیرند، هرگاه مقتدیان با رضایت خود چیزی به آنان بدهد، حوایج زنده‌گی‌شان را برآورده می‌سازند.

چندی پیش امیر المؤمنین حفظه‌الله مدرسه‌ای تأسیس کرده بود تا فرزندان برخی از مسئولینی که نمی‌توانند به سایر مدارس بروند، در اینجا درس بخوانند و ایشان شخصاً این حوزه را اداره کنند اما بعداً نظرشان تغییر پیدا کرد که شاید سایر مقامات نیز به ساختن‌ و‌ اداره نمودن همچنین مدارس دینی روی آورند، از همین‌رو مولوی نقشبندی صاحب، رئیس معارف ولایت قندهار را طلب کرده و به ایشان می‌گوید:

این مدرسه به شما تحویل داده شده‌است اعاشه و مصارف اساتید را خودتان بپردازید، برای مهتمم آن طوری کار را ترتیب دهید که با امضای خود حقوق اساتید و هزینه‌ی مدرسه را از بیت‌المال بیرون کند اما خودش حقوق نداشته باشد. دلیلش اینست که مهتمم مدرسه از اعضای خانواده امیرالمؤمنین است او نمی‌خواهد هیچ یک از اعضای خانواده‌اش از بیت‌المال حقوق دریافت کند یا معاش ماهیانه داشته باشد.

شیخ مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ و معاون مالی هرات می‌گوید: ملا احمدشاه دین‌دوست، والی ولایت غور به من گفت: یک شب در حالی که باران و برف شدید می‌بارید، ولسوال یکی از ولسوالی‌های دور افتاده‌ی ولایت غور از طریق واتساپ پیامی فرستاد که در آن نوشته بود: “اینجا یک زن از درد زایمان رنج می‌‌برد، تمام راه‌ها بسته اند، داکتران ساحوی تمام تلاش خود را کرده‌اند اما مشکل حل نشده است.”

احمدشاه دین‌دوست می گوید: من پیام ولسوال ولسوالی مرغاب را مستقیماً به دفتر امیرالمومنین فرستادم، پس از مدتی رابط امیرالمؤمنین گفت: شما به آنان اطمئنان بدهید و با شیخ‌الحدیث اسلام‌جار، والی هرات در تماس شوید، ما به‌زودی یک بال هلی‌کوپتر را از قول‌اردوی هرات می‌فرستیم.

من نیز در تاریکی شب به لوای سرحدی غور آمدم تا منتظر رسیدن هلی‌کوپتر باشم و خودم با آن‌ها بروم زیرا ممکن است خلبانان راه را پیدا نکنند.

دین‌دوست می‌گوید که رابط امیرالمؤمنین، شیخ اسلام‌جار والی هرات، قوماندان قول اردوی الفاروق باهم در ارتباط بودند و لحظه‌شماری می‌کردیم تا هوا کمی بهتر شود و زمینه برای پرواز هلی‌کوپترها فراهم شود.

والی غور می‌افزاید: در این مدت رابط امیرالمؤمنین چندین بار با من تماس گرفت و گفت رهبریت از گزارش‌ اخیر موضوع می‌پرسد که موضوع به کجا رسیده است، تا اینکه پس از ساعت دوازده شب ولسوال مرغاب خبر داد که خداوند متعال مشکل را حل نمود. من بالفور به دفتر رهبری اطلاع دادم که مشکل حل شده است.

با مطالعه این چند مورد قضاوت را به خوانندگان ارجمند می‌سپاریم.

عبدالله مسلم
Exit mobile version