تعریف و شناخت فتنه‌ها / بخش اول

نویسنده: طارق منصور

شریعت برای حفظ حصار ایمان از فتنه‌ها تمام جوانب دفاعی را به صورت کاملاً واضح و دقیق بیان کرده و برای امت محمدیه علی صاحبها السلام تا روز رستاخیز قیامت قرائن بصیرت و حکمت را در همه‌جا به‌جا گذاشته است، لزوم شناخت فتنه از اصول شرعی به‌شمار می‌رود که ضامن حفظ اساسات ایمانی، امور خیریه، اعمال دینی و حفظ ثمرات آن‌ها است.

حضرت حذیفه بن یمان رضی‌الله‌عنه می‌فرماید: مردم از پیامبر صلی الله علیه و سلم در مورد خیر سؤال می‌کردند و من در مورد شر سؤال می‌پرسیدم تا در آن واقع نشوم. (بخاری و مسلم).

امام ابن تیمیه رحمه‌الله به تعقیب این اصل می‌افزاید: افرادی که فقط خیر را می‌شناسند و از شر بی‌خبر اند، نگرانی شدیدی وجود دارد که آن‌ها شر را به نیت خیر بپذیرند و یا با شر طوری مخالفت نکنند که افراد آگاه و باخبر مخالفت می‌کنند.

بر همین اساس وظیفه هر مسلمان است که تمام عوامل و دلایل شیطانی را که به سبب آن‌ها فتنه‌های انحراف، قتال، تکفیر، ارتداد و کشتار مسلمانان به وجود می‌آید، شناسایی کند تا طفل، جوان و فرد مسنّ ما تحت شعارهای پاک، لباس‌های سفید و نعره‌های مقدس شکار توطئه‌های پنهانی، طلسم‌های شیطانی، دام‌های دجالی و فتنه‌های متعفن نشود‌، و همچنان محاسبه دقیق برای تشخیص خیر و شر را انجام دهد تا با اسلام، جهاد، مفاهیم نظام شرعی و مصالح دینی در چهارچوب اعتدال آشنا گردد.

ادامه دارد …

عبدالله مسلم
Exit mobile version