تفاوت میان خوارج دیروزی با خوارج امروزی

نویسنده: عبدالله مسلم

خوارج همان اشخاصی هستند که بر خلاف عموم مردم و حتی در بسیاری موارد بر خلاف دستورات واضح شریعت اسلامی دست به اعمال افراطی میزنند و به نام دین همه روزه احکام جدیدی مطابق به خواهشات خود وضع میکنند و هرچیزی را به ظاهر آن حکم میکنند.

بلی! خوارج مجموعه ی خشکی بودند که به ظاهر اسلام پابند بوده اما باطن و روح اسلام را که بدنه اصلی اسلام را تشکیل میدهد؛ ترک مینمودند.

علماء کرام خوارج را به عنوان جاهل های مرکبی میشناسند که به جز خود دیگر همه انسان های روی زمین را بی دین و مهدور الدم و جهنمی میدانند، تو گویی که جنت و ملذات آن فقط و فقط برای جماعت اینها ساخته شده و بس!

خوارج دوران صحابه کرام یک صفت مثبت و نیک هم داشتند که عبارت بود از ابراز عقاید خود، آنان نفاق پیشه نمیکردند و هرگز تلاش نداشتند که عقاید باطل خود را بپوشانند، بدین سبب افراد خوارج کاملا شناخته میشدند و هرکس میدانست که فلان شخص خارجی است زیرا واضح و آشکارا با عقاید باطل خود در جامعه زندگی میکردند اما زمانیکه در مساجد نماز برگزار میشد آنان در پشت مسلمانان نماز نمیخواندند بلکه خود جماعت جداگانه برپا مینمودند و یا انفرادی ادا میکردند، و در جامعه در ملاء عام سخنان و عقاید باطل خود را ابراز مینمودند، به همین سبب برای خود لشکری ترتیب نموده بر خلاف اصحاب کرام قیام مسلحانه نمودند تا بلآخره شکست خوردند.

خلاصه اینکه خوارج دیروزی صراحتا برضد حضرت علی کرم الله وجهه و حکومت وی قیام نمودند و به انواع مختلف صحابه کرام را آزار و اذیت نموده و ده ها تن را به طور شنیع به شهادت رسانیدند اما نفاق نمی ورزیدند بلکه بطور آشکار عقاید باطل را بیان نموده و در جامعه زندگی میکردند، بدین سبب مسلمانان آن خوارج را میشناختند و در سمت ها و ماموریت های اجتماعی آنان را نمی گماشتند تا آنان از درون نظام تیشه بر پای نظام اسلامی بزنند.

هر نظامی که داعیه دین را داشته باشد خطر افراطیت و تندروی در آن و جود دارد نه تنها در اسلام بلکه نظام های اروپایی که در قرون وسطی که خودرا دیندار واقعی معرفی مینمودند و روحانیون مسیحی تاج سلطنت را بر حاکمان آنان میگذاشتند، با چنان افراط گرایی ای مواجه شدند که آن اقدامات افراطی آنان چنان ضربه ای کاری بر بدن مسیحیت ومعنویت آنان زد که هنوز هم غرب با گذشت صدها سال با دین و دینداری مشکلات بسزایی دارد و دین را از دایره سیاست جدا میداند.

افغانستان با نظام و شریعت اسلامی و جامعه دیندارخود مواجه خطر افراطیان و تندروان خوارج امروزی (داعش) است اما لله الحمد امارت اسلامی افغانستان با نصرت الهی چنان ضربه ای محکم وکوبنده به این فتنه گران زده و میزند که ان شاء الله آنان هرگز توان ایستادگی نظامی در برابر نظام کنونی اسلامی را ندارند و نخواهند داشت اما خطرات تبلیغاتی و فکری و ایجاد شبهات واهی آنان در جامعه و بازتاب آن در رسانه ها هنوز هم وجود دارد که اقدامات لازم را میخواهد.

بلی خوارج دیروزی با خوارج و داعشیان امروزی یک تفاوت عمده دارند که خوارج دیروزی علنا در برابر نظام اسلامی وقت می ایستند و اصرار میکردند که تنها تفسیر آنها از دین درست است نه از دیگران ولی خوارج وفتنه گران امروزی لباس نفاق برتن دارند و با اتخاذ تقیه؛ عقاید باطل خود را میپوشانند تا در صورت بدست آوردن فرصت ضربه کاری بر بدنه نظام اسلامی بزنند و خصوصا جوانان ناآگاه را در دام خود گیر نمایند.

 لذا امارت اسلامی نسبت به موقف صحابه کرام در برابر خوارج کار سخت تری را بر دوش دارد و اقدامات کوبنده تری و تدابیر وقایوی مدبرانه یی را باید علیه فتنه گران امروزی داشته باشد و بر امارت اسلامی لازم است که مبازره فکری خود را شدت بخشیده و عقاید پوچ افراطیت و شبهات داعشیت را در نطفه خنثی نماید زیرا فکر با فکر شکست میخورد نه تنها به اِعمال زور.

عبدالله مسلم
Exit mobile version