داعش از آغاز تا پایان! بخش چهارم   طاهر احرار

امارت اسلامی یا خلافت اسلامی؟!

این همان نکته ای بود که اهل سنت عراق را به دو دسته تقسیم کرد، مؤرخان واقعی هرگز آن را ثابت نخواهند کرد که ابومصعب الزرقاوی بیعت خود را با القاعده شکست، اما بلی! در برخی موارد قطعاً اختلاف نظر وجود داشت.

 

پس از شهادت ابومصعب الزرقاوی؛ بزرگترین نقطه اختلاف نظر القاعده با دیگران این بود که تمرکز اصلی جنگ باید روی آمریکایی‌ها و متحدانشان باشد، اما مردم مقابل آنان می‌گفتند که تمرکز جنگ باید روی شیعیان و سنی‌هایی باشد که از دولت مرکزی حمایت می‌کنند و این مورد قبول القاعده نبود.

 

ویلیم دیلان مؤرخ نویس می نویسد:

A very complicated war started in Iraq ofter the death of Abu Musab al-Zarqawi, when some people sympathized with al-Qaeda or hoped for Islamic organizations, and it ended with this war. Many innocent Sunnis were killed in the name of supporting the government, the principle of Jihad remained in place.

ترجمه: پس از شهادت ابومصعب الزرقاوی، جنگ پیچیده‌ی سخت در عراق آغاز شد، مسلمانان زیادی با وجودی که نظامیان هم نبودند؛ به بهانه اینکه با حکومت مرکزی همکاری میکنند کشته شدند، پشتیبانی یی که ابو مصعب زرقاوی از سنی های عراق بدست آورده بود ازبین رفت و همه امید ها با خاک یکسان گردید.

 

کشتن شیعیان امری عادی بود، مال آنها حلال، زنان و کودکان آنها برده به حساب می آمدند، القاعده عراق مجبور شد در نامه ای به رهبر خود ابوایمن الظواهری به این وضعیت غیراسلامی و غیرانسانی اشاره کند و خواستند تا از جنگ عقب نشینی کنند، اما با وجود درخواست های مکرر الظواهری؛ تغییری در جنگ ایجاد نگردید، قتل عام مردم و چور و چپاول اموال آنان جریان داشت.

 

ایمن الظواهری در آن سوی مرز؛ شروع به انسجام سنی ها در سوریه کرد، آنها را سازماندهی کرد، شروع به کار روی طرحی کرد که آنها را در یک تنظیم جمع کند تا سنی های عراق و سوریه متحد شوند و به یک نیروی بزرگ تبدیل گردند، بلی؛ به این تنظیم از چند نگاه و جهت ضرورت مبرم دیده می‌شد:

 

اول: سنی های عراق هدف اشغالگران و متحدان آنان بودند.

 

ثانیاً: سنی‌های عراق با شیعیان تندرو درگیر جنگ بودند و همچنان عقده و اختلافاتی نیز با آنها داشتند.

 

سوم: سازمان‌های اسلامی برنامه‌ریزی شده نیز به سنی‌های عراق چنان ظلم و ناروا کردند که بسیاری از آنها به قبر و کفن هم نرسیدند بلکه به صورت دسته جمعی در گورها دفن شدند.

 

بنا به این دلایل؛ ایمن الظواهری مجبور شد تا برای اتحاد سنی ها و رهایی از این فاجعه برنامه ای در پیش گیرد.

عاصم جلال
Exit mobile version