داعش خراسان در سه نکته‌‌ی ذهنی!

محمدصادق طارق

با شنیدن اسم داعش خراسان، گروهی که اعلام موجودیتش از دل افغانستان در زمان اوج فعالیت‌های وحشیانه داعش در عراق و سوریه در ژانویه ۲۰۱۵ اعلان شد و در آن زمان چون حکومت دست‌نشانده اشغالگران در افغانستان حاکم بود فعالیت‌های خود را در برخی از ولایات این کشور به‌طور عملی شروع نمود، سه نکته حاکمیت ذهن بنده را تسخیر می‌نماید.

نکته نخست اسم خراسان است، از آنجایی که ادعای داعش ایجاد خلافت جهانی می‌باشد استفاده از نام خراسان حاکی از آن‌ست که اعضای این گروه شریر به‌دنبال سلطه بر قلمرو خراسان تاریخی شامل افغانستان و بخش‌هایی از کشورهای آسیای مرکزی و ایران هستند، بنابر روایتی خراسان نام قرون وسطایی افغانستان می‌باشد که شامل قلمرو فعلی افغانستان، شمال‌شرقی ایران، جنوب ترکمنستان و ازبکستان و محدوده‌ای از پاکستان می‌باشد.

به‌همین دلیل داعش خراسان اعتقاد فراملیتی دارد که فقط از شبه‌نظامیان محلی افغانستان متشکل نمی‌باشد، بلکه اتباع خارجی هر کشور دیگر را در ترکیب اجتماعی خود می‌پذیرد، ماهنامه دیپلمات در گزارشی راجع به داعش خراسان تأکید می‌کند که تکیه اصلی این گروه شبکه‌ای از اعضای خارجی‌ای که از مناطق آسیایی بیرون از افغانستان می‌باشد، تشکیل شده است.

نکته دوم وحشت‌آفرینی در میان ملت مسلمان افغانستان می‌باشد که آیا مظالم داعش خراسان، توانِ مبارزه ملت افغان با داعش را از بین برده است یا خیر؟ در این مورد باید یادآور گردیم که به وحشت انداختن مردم از حضور و استقرار گروهک‌های تروریستی خارجی مثل داعش شاخه خراسان، چیزی تازه‌ای نیست که تبلیغات به نفع آن صورت می‌گیرد، افغانستان کشوری که حداقل چهار دهه است درگیر این چنین نیرنگ‌بازی‌ها است؛ ابرقدرت‌های وقت تحت پوشش بازسازی و کمک، علیه ملت افغان وحشت‌های مختلفی به راه انداختند، ملت افغانستان پس از مظالم آمریکا و ناتو ترسی برای از دست دادن چیزی یا جای ندارند، “آن که ندارد چیزی، نهراسد از دست دادن آن” اما نگرانی معقول در خصوص مذکور، این‌ست که هدف از بزرگ‌نمایی موضوع داعش خراسان از سوی کشورهای منطقوی و فرامنطقه چیست؟ و آیا واقعاً داعش خراسان در افغانستان تحت حاکمیت امارت اسلامی موفق به انجام عملیات تروریستی خود شده است یا نه؟

در ابتدا باید عرض گردد که کنترول نمودن داعش خراسان و جلوگیری از گسترش افکار انحرافی شان، سود همه‌شمول برای کشورهای متعدد می‌باشد، اگر گروه شریر مذکور توسط برخی از کشورها حمایت و تقویت گردد در زمان آینده زیان آن‌ منحصر در سرزمین افغانستان نمی‌باشد بلکه برای کشورهای منطقه نیز چالش می‌آفریند.

حالا به نکته سوم می‌رسیم که پس از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان، داعش خراسان تا هنوز فعالیت دارد یا ریشه‌اش خشکیده است؟

در این مورد باید عرض گردد که مقامات طالبان مکرراً گفته‌اند داعش و دیگر گرو‌ه‌ها در افغانستان شکست خورده‌اند؛ از این‌رو توان مقاومت و تعرض بر نیروهای امنیتی را ندارند و گاهی که فرصت به‌دست می‌آورند بر غیرنظامیان حمله می‌‌کنند اما بلافاصله توسط نیروهای امنیتی و استخباراتی کشف و از بین برده می‌شوند‌‌.

برخی از کشورهای که منافع خود را در تقویت، حمایت و گسترش نفوذ داعش می‌بینند ظاهراً نگران افزایش فعالیت‌های تروریستانه داعش خراسان می‌‌باشند اما بنابر گفته‌ی ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی مرکزی امارت اسلامی نگرانی در این مورد نیز تبلیغ به نفع داعش است چون امارت اسلامی اجازه نمی‌دهد داعش مجدداً در افغانستان طوری لانه‌سازی نماید که در زمان جمهوریت لانه و کاشانه داشت.

آهسته آهسته حامیان واقعی و مخالفین ظاهری داعش خراسان که در پی متشنج ساختن اوضاع افغانستان بودند چون قاطعیت امارت اسلامی را در مبارزه علیه داعش دیده‌اند، واقعیت‌ها را می‌پذیرند‌، به‌همین دلیل سرمنشی سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای که روز جمعه از سوی یوناما منتشر شد، راجع به افغانستان گفته است که “حملات مخالفان مسلح در این کشور کاهش یافته است”. واقعیتی که از مدت زمانی وجود داشت اما جهانیان آن را نمی‌‌پذیرفت و بالاخره امروز مجبور به اقرار شدند.

عبدالله مسلم
Exit mobile version