فلسفه جهاد در اسلام/بخش اول

طاهر احرار

بر اساس احکام دین مبارك اسلام، جهاد فرض است و یکی از مهم‌ترین اساسات دین به‌شمار می‌رود، شما اهمیت جهاد را از آنجا می‌توانید درک نمائید که برخی از سوره‌های قرآن کریم به طور کامل در مورد جهاد نازل شده‌اند مانند سوره انفال و سوره توبه، همچنان برخی از رکوع‌ها نیز کاملاً در مورد جهاد است و در جاهای مختلف دیگر نیز خداوند دستور جهاد داده است.

امر جهاد با سایر فرائض فرقی ندارد؛ مثلاً نماز، روزه، زکات و حج با جهاد فرقی ندارد، طوری که منکر نماز کافر می‌شود منکر جهاد نیز کافر می‌شود اما جهاد گاهی فرض عين و گاهی فرض كفایی قرار می‌گیرد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در روایات خود در کنار قرآن کریم بر اهمیت جهاد نیز تأکید کرده است، اگر به کتب احادیث فکر کنید چنین کتابی وجود ندارد که در آن ذکر جهاد نشده باشد.

فقهای امت رحمهم‌الله نیز در کتاب‌های خود باب الجهاد و السیر را آورده اند، علمای تاریخ نیز کتاب‌های خود را با بحث جهاد آراسته‌اند.

خود پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم بیشتر اوقات خود در مدینه را به جهاد گذرانده است؛ در ۲۷ غزوه شرکت کرده و برای ۵۵ سریه یاران را فرستاده است؛ یعنی پیامبر در مدت ده سال در ۸۲ غزوه شخصاً یا غیر مستقیم شرکت نموده است.

رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم شخصاً مجروح گشته و ابی بن خلف به دست وی کشته شده است، پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم تا پایان عمر مشغول جهاد بود.

به جهاد سنام الاسلام گفته شده است که مدافع سایر احکام اسلام است، با جهاد همه موانعی که بر سر راه اجرای احکام دین مبارک اسلام قرار دارند از بین می‌روند، به‌همین دلیل کافران تحمل جهاد را ندارند، جهاد و مجاهدین را تروریسم و ​​تروریست می‌نامند.

ادامه دارد …

عبدالله مسلم
Exit mobile version