فلسفه جهاد در اسلام / بخش ۲۱

طاهر احرار

اعتراض هفدهم:

رسول اکرم صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: “عمّالکم اعمالکم” اعمال شما بر شما حاکم اند؛ یعنی اگر ما اعمال خود را اصلاح کنیم نظام اصلاح و اسلامی می‌شود و اگر اعمال ما نادرست باشند نظام نیز غیراسلامی می‌شود، پس نظام اصلاً با اعمال ساخته می‌شود نه با جهاد.

پاسخ نخست:

برخی از الفاظ “نعوذ بالله” انسان را به کفر نزدیک می‌سازد، الفاظ فوق الفاظ منافقانه‌ای می‌باشند که زهر را در چارچوب شیرینی به خورد ملت می‌دهد و جذبه جهاد را برای سالیان متمادی در امت از بین می‌برد.

این سخن را می‌پذیریم طوری که اعمال به سوی آسمان‌ها برده می‌شوند به همین روش فیصله‌ها نیز از آسمان‌ها به زمین می‌آیند، پس آیا ترک جهاد از این حدیث شریف ثابت می‌شود؟ آیا جهاد عمل صالح نیست؟ آیا رسول اکرم صلی الله علیه و سلم این کار را انجام نداده است؟ آیا نگهداری اسلحه سنت نیست؟ آیا درنگ کوتاه در سنگر به ازای عبادت ۷۰ سال نیست؟ آیا در کشتن کافر مژده بهشت وجود ندارد؟ پس عمل صالح بهتر از این کجاست؟

پاسخ دوم:

هدف تمام علما یک چیز اما نتایج شان فرق دارد؛ اگر جهاد امت به آسمان بالا می‌رود فیصله نظام اسلامی و تحفظ مسلمانان می‌آید. خداوند متعال می‌فرماید: “وَ لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ” وَ لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا”.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم می‌فرماید:

“اذا ترکتم الجهاد فسلّط الله علیکم الذلة”.

“مـنْ مات و لم يغْز و لم يحدث نفسه بِهِ مات على شعبةٍ منْ نفاق”.

به خدا سوگند اگر تمام امت نوافل را شروع کند، ریش بگذارد و در مسجد حضور پیدا کند بازهم نظام اسلامی در کشور حاکم نخواهد شد تا دستور خداوند در مورد جهاد اجرا نشود. خداوند متعال جذبه جهادی را در نسل‌های آینده ما کم نکند و خداوند متعال شهادت شهدای ما را قبول فرماید.

عبدالله مسلم
Exit mobile version