فلسفه جهاد در اسلام / قسمت ششم

طاهر احرار

ادامه پاسخ …

در دین مبارك اسلام دو نوع جهاد وجود دارد:

۱_جهاد دفاعی: جهاد دفاعی زمانی فرض می‌گردد که کفار بر مسلمانان حمله کنند، کشورهای‌شان تحت سیطره درآورند و قدرت و اقتدار آن‌ها را به دست گیرند، آن‌گاه بر مردم واجب است که برای آزادی وطن خود جهاد شروع کنند و تا رهایی از بردگی بجنگند. طوری‌که خداوند متعال می‌فرماید: (و قاتلوا في سبيل الله الذين يقاتلونکم).

همچنان در آیه‌ای دیگری فرموده است:

(اذن للذين يقاتلون بأنهم ظلموا و ان الله على نصرهم لقدير).

۲_جهاد اقدامی یا تهاجمی:

هرگاه کفر و کفار به قدرت برسند و به خطری علیه اسلام و مسلمین تبدیل شوند و مسلمانان مغلوب شوند آن‌گاه بر مسلمانان لازم‌ است تا برای پایان دادن به قدرت کفار، استرداد غلبه و قوت خود و دفع فتنه جهاد تهاجمی و جارحانه را آغاز کنند تا مسلمانان بتوانند عبادات و مناسک دینی خود را به صورت کامل و آزاد انجام دهند.

این خواسته عقل سلیم نیز است؛ مثلاً اگر یک گروه دزد و سارق جمع شوند تا به مردم حمله کنند، انتظار اهل قریه برای آغاز حمله از طرف دزدان حماقت است آنان باید پیشاپیش از حمله دشمن جلوگیری کنند.

همچنین مار، عقرب، شیر یا هر حیوان وحشی دیگر قبل از حمله کشته می‌شود و کسی منتظر حمله‌اش نمی‌شود.

خداوند می‌فرماید: (فاقتلوا المشرکين حيث وجدتموهم)، همچنان در جای دیگری فرموده است: (أينما ثقفوا أخذوا و قتلوا تقتيلا).

در آیه‌ای دیگری ارشاد فرموده است: (و قاتلوهم حتی لاتکون فتنة)، در جای دیگری فرموده است است: (ليظهره على الدين کله).

خلاصه این‌که اعتراض سکولارها که فقط جهاد دفاعی در اسلام وجود دارد نشان از بی‌اطلاعی آنان راجع به معلومات دینی و احکامات اسلامی می‌باشد و می‌خواهند این امت بزرگ را به این روش فلج کنند تا آله‌ای در دست کفار شود.

عبدالله مسلم
Exit mobile version