فلسفه جهاد در اسلام

بخش سی‌ام

طاهر احرار

 

اعتراض:

عده‌ای می‌گویند دین توسط اخلاق منتشر شده و کفار از روی اخلاق نیکوی مسلمانان وارد اسلام شده‌اند نه با جهاد و جنگ.

اگر اعمال و اخلاق ما صحیح باشد، همه مردم اسلام را می‌پذیرند و اگر اخلاق ما صحیح نباشد مردم از اسلام متنفر می‌شوند. پس اصل مهم جهاد نیست، اخلاق است.

 

پاسخ:

بیائید! قبل از همه اخلاق را بشناسیم. خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: “وَ اِنَّک لَعَلی خُلُق عَظِیم” بدون‌شک شما دارای اخلاق بزرگ هستید.

 

شخصی از حضرت عایشه رضی‌الله‌عنها پرسید که اخلاق پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلّم چگونه بود؟ حضرت عایشه رضی‌الله‌عنها پاسخ داد: اخلاق پیامبر صلی الله علیه وسلم قرآن کریم بود. یعنی آنچه در قرآن کریم وجود دارد، معمول و اخلاق رسول الله صلی الله علیه و سلم بود.

 

خودتان فکر کنید که چه‌قدر آیات زیادی در قرآن کریم راجع به جهاد نازل شده است؛ پس جهاد حصه‌ای از اخلاق رسول الله صلی الله علیه و سلم است و آن‌ را از جهاد بیرون نمودن، ظلمی با سیرت نبوی است‌.

 

همچنان حضرت علی رضی‌الله‌عنه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلّم پرسید که راه و رسم زندگی شما چیست؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم هفده چیز را به عنوان رسم و مسیر زندگی خود نشان داد که در شماره شانزدهم به او فرمود: “والجهاد خلقی” جهاد با کفار اخلاق من است.

 

یکی از نام‌های پیامبر صلی الله علیه و سلّم نبی الملاحم و صاحب السیف است. آیا این نام‌ها نشان بد اخلاقی است؟

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلّم می‌فرماید: “بعثتُ لاُتَمِّم مَکارِمَ الاخلاق” من مبعوث شده‌ام تا مردم را با اخلاق کامل (بهترین اخلاق) ملاقات کنم و دین را به آنان ابلاغ کنم.

 

اگر به زندگانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم نظر انداخته شود، بیشتر عمر مدنی ایشان در جهاد مصروف بوده است، معلوم می‌شود که “مکارم الاخلاق” مشتمل بر جهاد است. از این‌رو، نشر نمودن دین به سبک و سیاق نبوی آمده است که جهاد در آن امر مهمی است و جدایی جهاد از اخلاق به معنای جهل به سیرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم است.

ابو صارم
Exit mobile version