مرور کوتاهی بر زندگی و مجاهدت‌های شهید انجنیر ولی‌الرحمن “ریحان” تقبله‌الله

شهید انجنیر ولی‌الرحمن “ریحان” شخصیت مشهور و مبارز فرزند عبدالقادر و نوه‌ی مرحوم محمد کبیر در سال ۱۳۷۱ هـ ش در قریه بلند بابا خیل‌ ولسوالی جغتوی ولایت میدان وردگ در یک خانواده جهادی و شهیدپرور دیده به‌ جهان گشود.

تحصيلات ابتدايی‌اش را نزد ملا امام قريه خود آغاز كرد، علاوه بر تحصيلات دینی‌ به علوم عصری نیز مصروف بود، پس از فراغت از مکتب، از طريق امتحان عمومی كانكور به بخش انرژی پوهنځى انجينرى پوهنتون قندهار موفق شد و نام‌برده علاوه بر تحصیل در ولایت قندهار، مبارزه جهادی خود را نیز با تاکتیک و تدبیر ادامه می‌داد.

شهید انجنیر ولی‌الرحمن “ریحان” مجری احکام الهی و از پیروان سرسخت شریعت بود که از سال ۱۳۸۷ هجری شمسی تا سال ۱۳۹۹ هجری شمسی؛ دوازده سال علیه متجاوزان آمریکایی و دشمنان نظام اسلامی مبارزه و جهاد کرد.

شهید دلیر دوره چهار ساله پوهنتون خود را به پایان نرسانده بود که دشمنان دین و کشور مظالم بی‌‌امان و چاپه‌های شب‌هنگام خود را بر ملت مظلوم شروع نمود، چاپه‌های وحشی و حملات مرگ‌بار دشمن از دائره تحمل بیرون شده‌ بود که “ریحان” برای مدتی با پوهنتون خداحافظی کرد در تشکیل جهادی‌اش به ننگرهار، ولایت شرقی کشور مسافر شد.

شهید تقبله‌الله بیش از شش ماه در ولایت ننگرهار علیه دشمن فتنه‌جو جهاد و مبارزه می‌نمود که در این مدت چند ولسوالی را از لوث دشمن پاک‌سازی نموده و دشمنان بی‌شماری را از بین برد‌. شهید ريحان تقبله‌الله در حالی‌كه مسافر بود و دوران تشكيل‌ جهادی‌اش نیز به پايان رسيده بود بازهم با تمام توان برای آزادی دين و كشور با دشمن می‌جنگيد، وی در دوران چند ساله‌ی خویش در سفر به ولایت‌های مختلف کشور به‌عنوان سپه‌سالار تشکیل نیز ایفای وظیفه نموده‌ و دشمنان بی‌شمار دین و کشور را به خاک سپرده است و در این راه شجاعانه می‌جنگید.

سرانجام در شب خجسته جمعه ۲۴ دلو ۱۳۹۹ هجری شمسی در منطقه زاوه ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار نخست در درگیری رو در رو با خوارج زخمی، سپس در حمله غافلگیرانه هواپیمای بدون‌سرنشین به مقام والای شهادت رسید.

نحسبه کذلک والله حسیبه.

روح‌شان شاد و یادشان جاودان باد!

توجه:

نمونه زنده مبارزه مشترک داعش و آمریکایی‌ها موضوع شهادت “ریحان” تقبله‌الله است که ابتدا شهید ریحان تقبله‌الله در نبرد مستقیم توسط داعش مجروح شد سپس توسط هواپیمای بدون‌سرنشین آمریکا هدف قرار داده شد و‌ هر دو گروه مشترکاً به زندگی یک قهرمان نقطه پایان گذاشتند.

عبدالله مسلم
Exit mobile version