مسجد اقصی و توطئه‌های یهودیان علیه آن / بخش سوم

ناصر سعید

تاریخچه مسجد اقصی:

از روایت امام بخاری رحمه‌الله هویدا می‌گردد که حضرت ابراهیم علیه‌السلام چهل سال پس از بنای کعبه، سنگ بنای مسجد اقصی را گذاشت، چون یک تعمیر مقدس بود مردم آن را به اسم بیت‌المقدس مشهور کردند و بعدها تمام این منطقه معروف به بیت‌المقدس شد. وطن حضرت اسحق علیه‌السلام و حضرت یعقوب علیه‌السلام بود و حضرت موسی علیه‌السلام نیز در اینجا متولد شده است.

هزار سال پیش از میلاد حضرت داوود علیه‌السلام بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت حکومت خود برگزید، ۶۰۰ سال پیش از میلاد، بخت نصر، پادشاه بابل بیت‌المقدس را تصرف و همه چیز را ویران نمود، مردم از ترس و وحشت زیاد فرار کردند، سپس حضرت عیسی علیه‌السلام مجدداً آن را به مرکز دعوت خود تبدیل نمود.

در سال ۶۱۴ میلادی ایرانیان به این شهر حمله کردند، آن‌ها نیز قتل عام بزرگ به راه انداختند، خانه‌ها و سکونت‌گاه‌های مردم را از بین بردند و این مکان را به هرج و مرج تبدیل کردند تا اینکه کنیسة القيامة، کلیسای معروف مسیحیان را نیز ویران کردند، طبق پیش‌بینی قرآن کریم حکومت ایرانی‌ها توسط هرقل، پادشاه روم سرنگون شد و حکومت فارس در این شهر پایان یافت.

بیت‌المقدس تا سال ۶۳۷ عیسوی در تصرف رومیان بود تا اینکه پیامبر صلی الله علیه و سلم مبعوث شد، وی آرزوی آزاد سازی بیت‌المقدس و تقدس این مکان منزه را داشت اما قبله نخست مسلمانان در عهد امیرالمؤمنین حضرت عمر فاروق رضی‌الله‌عنه فتح شد. پس از آن در دوره امویان و عباسیان تعمیرات فوق‌العاده‌ای در این مسجد انجام شد و این شهر مدت‌ها مرکز مسلمانان و عبادت‌گاه شان بود.

در سال ۱۰۹۹ میلادی، صلیبی‌ها به مسجد اقصی حمله کردند؛ تقریباً ۷۰۰۰۰ مسلمان را به شهادت رساندند و این مسجد به عبادت‌گاه صلیبیون تبدیل شد، به مدت ۸۸ سال این مسجد از دست مسلمانان خارج شد اما در این ایام مسلمانان تلاش‌های مختلفی برای آزادسازی این مسجد انجام دادند و سرانجام در سال ۱۱۸۷ میلادی سلطان صلاح الدین ایوبی در موضع حطین بر صلیبیون پیروز شد و این سرزمین را از قبضه آن‌ها آزاد نمود اما دشمنی و عداوت صلیبی‌ها با مسلمانان به آخرین حدش رسید.

در واقع از سال ۱۸۸۰ میلادی سلسله بازگشت آوارگان یهود به فلسطین آغاز شد، در آنجا نیروی انسانی گسترده‌ای را تشکیل داده بودند اما در سال ۱۸۹۷ میلادی حرکت اساسی رژیم صهیونیستی آغاز شد.

ادامه دارد …

عبدالله مسلم
Exit mobile version