همه «مجاهدین» داعش ولگراد قاچاق‌چی مواد مخدر بودند

در روز جمعه، ۲۳ آگوست، چهار زندانی در زندان نوزدهم شهر ولگراد روسیه تعدادی از زندانیان و نگهبانان را ربودند. گروگان‌گیران ۸ نفر را کشتند اما پس از چند ساعت هر چهار تن در عملیات نیروهای امنیتی روسیه کشته شدند.

داعش در آخرین شماره هفته‌نامه النباء خود مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفته و مهاجمان را «مجاهدین» خوانده است. با این حال اما “مجاهدین” ولگراد نیز مانند مهاجمان به سالن کروکوس در مسکو، به دلیل ارتکاب اعمال ناجایز دستگیر و به زندان محکوم شده بودند.

عاملان حادثه ولگراد نوروزی رستم جان، نذیر جان توشوف، شاه عبدالکریم خان کریموف و شاه جهان سیفیف هستند. سه نفر اول از تاجیکستان و نفر آخر از ازبکستان هست.

شعبه رادیو آزادی تاجیکستان با پدر رستم جان، پور نوروزی در دوشنبه تاجیکستان ملاقات کرده است. رستم جان در مورد پسرش به رادیو گفته بود که او فردی مذهبی نبود و علاقه‌ای به مسائل دینی نداشت.

رادیو آزادی نوشته است که نوروزی در بیست و سه سالگی در سال ۲۰۱۹ به روسیه رفت و در سال ۲۰۲۲ به اتهام قاچاق مواد مخدر به هفت سال زندان محکوم شد.

نذیر جان توشوف دوست تاجیک نوروزی نیز به دلیل قاچاق مواد مخدر دستگیر شده بود. به گفته منابع روسی، رسانه قزاقستانی به نام آربات مدیا گزارش داده است که وی در فوریه ۲۰۲۱ با یک و نیم کیلوگرم هروئین دستگیر شد که می‌خواست آن را به مکان دیگری منتقل کند و در اکتبر ۲۰۲۲ توسط محکمه به هشت سال و نیم زندان محکوم شد.

گفته می‌شود که شاه عبدالکریم خان مغز متفکر عملیات گروگان‌گیری در این زندان بوده است. تلویزیون RT روسیه گفته است که او در اپریل ۲۰۱۹ هنگام فروش مواد مخدر به همراه برادرش دستگیر شده و به هشت سال زندان محکوم شده بود. شاه عبدالکریم خان به ورزش علاقه زیادی داشت و در شبکه‌های اجتماعی به نام VK به مردم یاد می‌داد که چگونه ثروتمند شوند.

بر اساس گزارش مایگرنت، رسانه‌ی ازبکستانی، نفر چهارم شاه جهان شهروند ازبکستان است که به همراه دو ازبک دیگر به جرم توزیع مواد مخدر در سال ۲۰۲۲ دستگیر شده بود.

داعش نیز به گذشته سیاه «مجاهدین» خود اعتراف می‌کند:

داعشی‌های خوارج در اخبار هفته‌نامه النباء که مسئولیت حادثه ولگراد را در آن به عهده گرفته است، نوشته‌اند که «مجاهدین» آنها پس از اصلاح در زندان توبه کرده بودند. خوارج می‌دانستند که در دام آنان افرادی که نسبت به دین و مفهوم مقدس جهاد بی‌خبرند و دارای سابقه سیاه می‌باشند، گیر می‌افتند و قطعاً این موضوع در مقطعی آشکار خواهد شد، به‌همین‌ خاطر که روسیاه نشوند به نقل موضوع توبه تاکید ورزیده‌اند. حالا سوال اینجاست که چرا فقط آن دسته از افرادی که پیشینه سیاهی مانند “مجاهدین” ولگراد و کروکوس دارند و فقط نام اسلام و جهاد را شنیده.اند به گروه خوارج می‌پیوندند؟

ابو صارم
Exit mobile version