پاکستان از افغانستان چه می‌خواهد؟

اخیراً اداره استخبارات پاکستان ویدئویی منتشر کرده است که در آن نصرالله (مولوی منصور) می‌گوید او فعالیت‌های خود را از خاک افغانستان مدیریت می‌کرد، من اصلاً راجع به اینکه شخص مذکور یکی از اعضای تحریک طالبان پاکستان است یا نیست، بحث نمی‌کنم اما برای من واضح است که تمام گفته‌های او حرف‌های فوج می‌باشند. اینها همه اظهاراتی است که شبکه استخباراتی پاکستان می‌خواهد توسط آن راهی برای اختلاف‌نظر بین تحریک ایجاد کند و از سوی دیگر ثابت کند که اعضای تحریک از افغانستان عملیات خود را مدیریت می‌کنند.

فقط کسانی فریب این نوع ویدیوها را می‌خورند که از سیاست دور بوده‌اند یا هیچ وابستگی به سیاست ندارند.

این یک توطئه‌ای در میان توطئه‌هایی می‌باشد که در مطالب قبلی به طور کامل توضیح داده‌ایم و در اینجا اختصاراً اشاره می‌کنیم:
در واقع داستان اینگونه نیست! ماجرا از این قرار است که پاکستان پس از روی کار آمدن طالبان برای رسیدن به اهداف شوم خود تلاش‌های زیادی کرد اما طالبان به خواسته‌های آنها پاسخ منفی دادند، مقامات پاکستانی بیشتر تلاش ورزیدند تا طالبان را راضی کنند اما نور چراغ سرخ آن‌ها افزون‌تر می‌شد.

مقامات پاکستانی در کنفرانس‌های بین‌المللی علیه طالبان اظهاراتی را آغاز کردند که نتیجه‌ای در پی نداشت زیرا پاکستان جایگاه سیاسی خود را در صحنه بین‌المللی از دست داده است.

بعداً در خط فرضی دیورند برای صادرات داعشی‌های مقیم پاکستان به افغانستان مشکل‌تراشی نمودند اما ناکام شدند.

اخراج اجباری پناه‌جویان را آغاز کردند تا در میان آن‌ها اعضای داعش را به افغانستان منتقل کنند اما نظام کنونی متوجه شد و این فتنه را در نطفه خنثی کرد. (می‌توانید مقاله مفصل ما راجع به موضوع مذکور را در وب سایت مشاهده کنید)

به همین ترتیب، ادارات استخباراتی پاکستان تلاش‌های دیگری را برای ادغام نمودن اعضای مقاومت و داعش و استفاده از آن‌ها علیه طالبان آغاز کردند که جلساتی را به‌همین‌ منظور در ترکیه، ایران و تاجیکستان برگزار کرده و سپس از اعضای ارشد مقاومت به پاکستان دعوت کردند.

لازم به ذکر است که پاکستان این تلاش را نیز آغاز کرده است تا به جامعه جهانی نشان دهد که تحریک طالبان از افغانستان به نیروهای آن‌ها حمله می‌کند اما به نظر من ارائه چنین تحلیل‌های کودکانه هیچ سودی برای آنها نخواهد داشت.

پس مقامات پاکستانی از این طریق می‌خواهند برف بام شان را بر افغان‌ها بیاندازند.

ابو صارم
Exit mobile version