پدیده شوم داعش و استراتژی جلب نیرو (بخش دوم و پایانی)

جنید زاهد

4ـ استفاده از فتنه انداختن در میان مذاهب مختلف؛
داعش با روی دست گرفتن ایجاد فاصله در میان مذاهب مختلف، از این فرجه استفاده نموده و افرادی را که در این حیطه داخل شده اند، را به عنوان نیرو جلب نموده و به مرور زمان به صحنه تسلیحاتی و نظامی می کشاند.

در واقع تفکر داعش بر این قضیه تهداب گذاری شده است که باید تفرقه انداخت و حکومت کرد.

این باور در تار و پود این تفکر تنیده شده است، و آنها با بیان اختلافات مذهبی و رنگ و بوی قومی به آن دادن، برخی از نیروهای انسانی را در دام خود قید می کنند و به مرور زمان از آنها به عنوان عوامل خود بهره می گیرند.

در این رویکرد که نتیجه و فرجام آن یاری گیری برای داعش است، مسلمانان به خصوص جوانانی که از اندیشه‌های مذهبی خود آگاهی کافی ندارد، فریب خورده و این تفکر در اذهان شان جایگزین می گردد که تا کنون به نام دین و مذهب داشته و همه چیزی آنها را به یغما برده اند، بناء برای اینکه بتوانید حق خود را از این حکام پس بگیرید، شایسته است که در صفوف نظامی کمر همت ببنید؛ چرا که تا زمانی انسان در راه باور خود خون ندهد، درخت اندیشه اش بارور نخواهد شد.

5ـ استفاده از کلمات زیبا در رسانه های جمعی؛
طرح ریزان و تئوریسن هایی که در پشت صحنه قرار دارند، به بهترین شکل ممکن از راه های نفوذ در قلب جوانان استفاده می کنند.
به این درک رسیده اند که می بایست از کلمات زیبا در رسانه ها استفاده نمایند که جوانان را در دام خود بیندازند و سرانجام بعد از به دست آوردن دل آنها دام فتنه و فریب را پهن نمایند.
استفاده نادرست از متون دینی و توجیهات نا سالم آنها باعث می گردد که مسلمانان کم دانش ما به دام آنها گرفتار شوند.
در حقیقت داعش با روی دست گرفتن طرح های متفاوتی در پی آن است که با ایجاد فتنه و رخنه در میان مسلمانان، راه درست را برای آنها بد جلوه داده و مسیر نادرست و انحرافی را برای شان شاهراه سعادت و دینداری نمایان سازد.
در واقع حرکت داعش برای جلب نیرو برای سیاه و زیاد نشان دادن لشکرش، متفاوت و شاید هم نسبت به هر منطقه و مکانی متفاوت باشد.
بناء شایسته است که نظریه پردازان مسلمان با درک این قضیه به تفحص و تحقیق حرکت داعش بپردازند تا باشد که این حرکت و این گروه شر و بدبختی، به درستی شناخته شود و مسیر و راه هایی که برای نفوذ خود ایجاد نموده است؛ بسته و بند شود.

ابو صارم
Exit mobile version