چگونه از واقع شدن در صفات خوارج/داعش در امان بمانیم؟

خوارج/داعش برخلاف عموم مردم جامعه از اندیشه افراط و تندروی و تشدد بیجا برخوردار اند و در دین چنان تشدد مینمایند که نه نصوص شرعی آن را در بر دارد و نه علمای کرام بر آن فتوا داده اند، لذا هم جامعه سالم را به تباهی میکشانند و هم جوانان و امت اسلامی را به بیراهه سوق میدهند.

بناء! اگر ما میخواهیم که خود و جوانان و جامعه خود را از شر این فتنه گران نجات دهیم باید موارد ذیل را در نظر گرفته و عملی نماییم:

اولاً: التزام به کتاب الله و سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم؛ به فهم بزرگان امت از صحابه و تابعین و کسانیکه به نیکی ازیشان پیروی کرده اند .. همانطوریکه در حدیث میآید: ( إني قد ترکت فیکم ما إن اعتصمتم به فلن تضلوا أبداً: کتاب الله، و سنة نبیه ) ترجمه: من بعداز خویش در میان شما چیزی را ترک نموده ام، که اگر به آن متمسک گردید هرگز گمراه نمیشود، کتاب الله ، و سنت نبی او صلی الله علیه وسلم.

ثانیاً: ملازمت با دوستان و هم صحبتان صالح و نیک؛ آنانکه بدون افراط و تفریط بر منهج أهل سنت و جماعت قرار دارند و اعتزال و دوری از مجالست و نشست و برخاست با اهل بدعت و هواء .. زیرا همانطوریکه گفته میشود: ( الصاحِب ساحَب ) ، دوست و رفیق گیرنده است، یا ترا برباد میکند یا اینکه نجاتت میدهد؛ همانطوریکه در حدیث از نبی صلی الله علیه وسلم روایت است که میفرماید: ( مثلُ الجليس الصالِح والجليسِ السوء؛ كحامِل المسك ونافخِ الكير؛ فحامل المسك إمَّا أن يُحذِيَكَ، وإما أن تُبتاعَ منه، وإما أن تجدَ منه ريحاً طيبةً، ونافخُ الكيرِ؛ إما أن يُحرِقَ ثيابكَ، وإما أن تجدَ ريحاً خبيثةً » ترجمه: مثال دوست و هم صحبت خوب و بد مانند كسى است كه مشك را حمل نمايد و يا كوره آتش را می‌دمد، كسى كه مشك را حمل مىكند يا مقدارى از آن را به شما هديه مىدهد، يا از او خريدارى مىنماييد، يا از بوى خوش آن بهره مند مىشويد، امّا كسى كه كوره آتش را مىدمد يا لباس شما را مىسوزاند، يا بوى بد آن شما را اذيت مىكند.

و ميفرماید: ( الرجل علی دین خلیله، فلینظر أحد من یخالِل ) ترجمه: شخص بر دین دوست خویش است، پس متوجه باشد که با چه کسی دوستی میکند.

و از حسن بصری رض روایت است که میگوید: (لا تُجالِس صاحب بدعة فإنه يمرض قلبك». ترجمه: با صاحبان بدعت نشست و برخاست نداشته باش زیرا قلب ترا مریض میسازد.

و از موارد اعتزال و دوری و اجتناب از اهل هواء و بدعت .. دوری و اجتناب از شنیدن سخنان و خواندن کتابهایشان میباشد .. خاصتاً زمانیکه شخص در مرحله ابتدائی تحصیل و طلب علم قرار داشته باشد، که شدیداً در آن هنگام نیازمند منهج حق و اعتقاد سالم است.

ثالثا: ملازمت علمای عامل به علم شان و مراجعه نزد ایشان خصوصاً آن زمانیکه شبهات و انحرافات دیگران فکر و ذهن ات را مشغول بسازد، پس نزد ایشان برو و از آنان سؤال کن، تا آنکه شبهه و انحراف که در قلبت اهل هواء و بدعت انداخته اند رفع گردد، همانطوریکه الله متعال میفرماید: [فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ]، الأنبیاء/7. ترجمه: پس ( ای مردم! ) اگر نمی دانید از اهل ذکر [ قرآن و سنت ] بپرسید. و میفرماید: [وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ]،النساء/83. ترجمه: در حالیکه اگر آن امر به پیامبران و صاحبان امورشان [ بسبب علم و فقاهت و بصیرت دارای قدرت تشخیص هستند ] باز می گرداندند، از حقیقت و درستی و نادرستی اش آگاه میشدند.

رابعاً: دعاء؛ و هرگز این دعاء را در هر عزم و قصد و اراده خویش ترک و فراموش نکن، اگر ترک نمودی بدان که هلاک شدی زیرا دعا مغز عبادت است و چنان تاثیر دارد که فکرش را هم ننموده باشی و همواره از الله متعال هدایت و ایمان و سلامت ایمانی و بدنی خویش را بخواه .. و همچنان از شر فتنه های که از جوانب مختلف رو بسوی تو کرده اند، زیرا.. [وَمَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِهِ]،الإسراء97. ترجمه: وهر کسی را که الله هدایت کند، پس او هدایت یافته ی ( واقعی ) است، و هرکسی را که گمراه سازد، پس جز الله ( سرپرستان ) و دوستانی برای او نخواهی یافت. و این همه موارد به عنوان اسباب و لوازم تو را کمک خواهد کرد تا از وقوع در شبهات خوارج/داعش و انحرافات شان .. و سایر اهل بدعت و هواء در امان باشی .. و الله أعلم.

عبدالله مسلم
Exit mobile version