چگونه با افراط گرایی دینی باید مبارزه کرد؟

عبدالله ایلیار

بخاطر مبارزه باافراط گرایی؛ تفکر خارجی؛ غلو، تند روی دینی؛ و نجات نسل جوان از شر این ویروس خود پرستی وتقدیس ذات؛ یک برنامه فراگیر و همه جانبه روی دست گرفته شود.

چون خوارج یک تفکر کج و برداشت غلط از دین است باید مبارزه فکری و تئوریکی دینی همه جانبه علیه این تفکر عقیم  با جدیت هرچه بیشتر و خستگی ناپذیر شروع گردد.

 در اعلام مرئی، تلویزیون و لایف از طریق افراد متخصص و علمایی متبحر  برنامه های مسلسل، منظم و دوامدار در بطلان و  رد این تفکر راه اندازی شود.

برای‌علما و خطبایی مساجد  برنامه و مضامین علمی تهیه  و در خطبه های جمعه با اسلوب و روش حکیمانه دور از افراط و تفریط قرائت گردد.

کمیسیون دعوت و ارشاد  و اطلاعات فرهنگ؛ معارف، علما ، دانشمندان  نویسندگان و اهل قلم درفضایی مجازی روزانه مقالات و نبشتارهای مدلل  مستند در  رد این تفکر  بنویسند و نسل جوان را از دام این تفکر سرطانی نجات دهند.

در نقد تفکر تکفیری وافراطی از افراد و استادان مطرح و سرشناس متعاطف و منتسب  به این تفکر  که در سطوح اعتدال قرار دارند؛ و با تفکر خوارجگونه مخالفند؛ بیشتر کار گرفته شود.

 چون  این افراد در بین‌ اکثر جوانان شهری  گوش شنوا و مخاطب های خود را دارند.

درتعامل و مبارزه باداعش از خلط هابیل و قابیل جداً پرهیز شود.

حرکت های اسلامی دیگر از قبیل جماعت تبلیغ؛ اخوانی ها، تحریری ها، پنج پیری ها و برادران اهل حدیث؛ سلفیان معتدل؛  برادران جمعیت اصلاح، جوانان نجم و روشنفکران آزاد اندیش و منصف؛ که در این بیست سال برای خود جای پا پیداکردند وحامیان خود را دربین مردم دارند نباید نا خود آگاه از طرف افراد غیر مسئول مورد تهمت و نشانی شد قرار گیرد.

 و نباید هر مخالف فکری و یا منهجی با نظام عزیز فعلی مان را بنام  بدعتی، تکفیری، و یا جمهوریتی؛  این و آن  و غیره مورد بازپرس قرارداده؛  در بین مردم انگشت نما سازیم.

کوشش شود با همدیگر پذیری وشرح صدر وفق پالیسی نظام؛ متعاطفان این حرکتها را در زیر بال عطوفت خود قرارداده؛ بال دشمن را قطع کنیم.

 تا دشمن نتواند جوانان آزرده خاطر را به شکل  عسکر بی مزد مورد استفاده خود قرار داده، براهداف شوم خود فایق آید؛

ویا سواد خود را بزرگنمایی کند. ومن الله توفیق ..

عبدالله مسلم
Exit mobile version