القاعده، فارین پالیسی و افغانستان

احسان الله احسان

در ۲۲ مارچ سال ۲۰۲۴ فارین پالیسی گزارشی تحت عنوان «القاعده دوباره بازگشته و در افغانستان در حال رشد است» منتشر کرد که در آن چندین ادعای بی‌اساس را در باره حضور و حمایت القاعده در افغانستان مطرح نموده بود.

قبل از بحث در مورد محتوای گزارش، به شخصیت متنازع لین او دانل (Lynne O, Donnell) نویسنده گزارش مذکور می‌پردازیم.

لین‌ او دانل کیست؟

لین او دانل یک زن روزنامه‌نگار استرالیایی است که ظاهراً نزدیک به دو دهه است که به فعالیت‌های روزنامه‌نگاری خود در افغانستان ادامه داده است اما با نگاهی به کار او، تنفر و دشمنی‌اش با مجاهدین و اسلام واضح است. اکثر گزارش‌های او بر چیزهای فرضی و داستان‌های توهمی بنا می‌باشد.

گزارش‌گر مذکور از سوی خبرنگاران نیز جدی گرفته نمی‌شود و با توجه به دیدگاه‌های گذشته و منفی وی در مورد افغانستان، هیچ یک از ادعاهای وی قابل اعتماد نیست.

امارت اسلامی در سال ۲۰۲۲ او را پس از ورود به افغانستان به دلیل رفتارهای نادرست و گزارش‌های دروغ برای مدت کوتاهی متوقف کرد، از او بازجویی کرد و به او توصیه نمود که از ارزش‌های ژورنالیستی دفاع و محفاظت کند. زمانی که او از افغانستان بیرون‌ شد امارت اسلامی را به دروغ متهم کرد که او را تهدید کرده و ترسانده است و از او خواسته است تا بر خلاف گزارش‌ها و اصول خود توئیت کند اما سخنگوی وزارت امور خارجه امارت این سخنان را تکذیب کرد و گفت: “او به دلیل حمایت آشکار از مقاومت مسلحانه علیه رژیم فعلی، تخلفات فراوان و گزارش‌های دروغ مورد بازجویی قرار گرفته است” و گفت: “دونل تا حد زیادی در مورد حضور خود در افغانستان دروغ گفته است.”

اما مقامات به او پیشنهاد کردند که اگر می‌تواند در رابطه با ادعاهایش مدارکی ارائه کند.

آخرین گزارش این روزنامه‌نگار زن در فارن پالیسی حکایت از نفرت و بغض این روزنامه‌نگار دارد، به‌نظر می‌رسد او با دروغ‌گویی و زیر پا گذاشتن تمامی اصول ژورنالیستی سعی دارد انتقام بگیرد، امارت اسلامی که از او راجع به گزارش‌های نادرست در مورد حضورش در افغانستان وضاحت خواسته بود تا هنوز از زیر اثر آن بیرون نرفته است.

منابع گزارش فارن پالیسی چیست؟

برای اثبات صحت هر ادعایی دلایل قوی لازم است و همچنین مطالبه عدالت این‌ست که اگر شما کسی را متهم می‌کنید دلیل شما باید قوی و صحیح و از منابعی که استناد می‌کنید موثق و معتبر باشند.

با نگاهی به این گزارش به راحتی می‌توان فهمید که این گزارش صرفاً یک داستان تخیلی مبتنی بر تعصب است، زیرا در این گزارش نامی از منابع ذکر نشده است و دلیلی بر اعتبار آنها ارائه نشده است، فقط گفته می‌شود که منابع به شرط “نام نبردن” چنین گفته‌اند.

شما با مخفی نمودن یک فرد، یک دولت را متهم می‌کنید اما جرئت اخلاقی نام بردن از او را ندارید.

شما گزارش خود را بر اساس گزارشی تهیه می‌کنید که به گفته شما هنوز منتشر نشده و نسخه‌ای از آن برای شما ارسال شده است، پس با نگاهی به شخصیت گذشته و جنجالی شما چگونه می‌توان به ادعاهای شما اعتماد کرد؟

این کار فضول نشان می‌دهد که این گزارش چیزی جز تخیل بدخواهانه‌ی یک شخصیت متعصب نیست.

در گزارش فارن پالیسی چیست؟

این گزارش که توسط لین او دانل گردآوری شده است، ادعا می‌کند که القاعده در افغانستان دوباره احیا می‌شود، طالبان از آن حمایت مالی و سیاسی می‌کنند و به القاعده اجازه دسترسی به منابع طبیعی افغانستان داده شده است تا نیازمندی‌های خود را به این روش تامین کند.

اما ادعاهای مطرح شده در این گزارش چندین بار توسط خود مقامات آمریکایی رد شده و گفته اند که القاعده دیگر به عنوان یک تهدید بزرگ در افغانستان وجود ندارد.

چند روز پیش در گزارش سالانه اداره استخبارات آمریکا گفته شده بود که القاعده قادر به انجام عملیات در افغانستان نیست، همچنین تام‌وست نماینده ویژه آمریکا نیز اخیرا گفته بود که القاعده تهدیدی از افغانستان نیست.

علاوه بر این، در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۲۳، کریستین ابی زید، رئیس مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا، در باره حضور القاعده در افغانستان گفت که القاعده در طول تاریخ این بار در افغانستان ضعیف شده است، امکان ندارد دوباره احیا شود.

علی‌رغم اعترافات اخیر مقامات آمریکایی، ادعاهای فارن پالیسی و روزنامه‌نگار جنجالی او در مورد القاعده اعتبار تحقیقی و ژورنالیستی این روزنامه را زیر سوال می‌برد.

این یک واقعیت است که القاعده از قیام و حاکمیت امارت اسلامی ابراز خوشحالی کرده بود، اما در عین حال بر تعهد خود اصرار نموده بود که به وعده امارت اسلامی افغانستان به جهانیان توجه کامل خواهد داشت تا اینکه امارت اسلامی از مشکلات سیاسی نجات یابد.

نکته مهم دیگر این‌ست که امارت اسلامی در افغانستان ایجاد شده است، دیگر هیچ توجیهی برای ماندن القاعده در افغانستان وجود ندارد و اطلاعات این‌ست که فعالیت‌ها و توجه القاعده اکنون کاملاً معطوف به شبه جزیره عربستان است.

دولت افغانستان با سختی اقتصاد خود را اداره می‌کند چرا معادن طلا و میلیون‌ها دالر خود را به کسی دیگری بدهد؟ دوم اینکه القاعده در حال حاضر از نظر مالی با ثبات‌ترین سازمان جهادی است که نیازی به کمک هیچ کسی دیگری ندارد.

مجاهدین کشورهای عربی دوباره به کشورهای خود بازگشته‌اند و در آنجا به فعالیت‌های جهادی خود ادامه می‌دهند و مجاهدین برصغیر القاعده نیز در مخفی‌گاه‌های خود در شهرها و کوه‌های پاکستان حضور دارند اما اخیراً گزارشی از فعالیت آنها منتشر نشده است.

ابو صارم
Exit mobile version