آب از حلقوم اداره کننده‌گان پاکستان گذشت!

زبیر عاطف

نخست‌وزیر موقت پاکستان پس از حملات خونین در کشورش، همانطور که انتظار می‌رفت، بار دیگر تمام بار را بر دوش افغانستان انداخت و این طریق خود را بی مسئولیت دانست. از  دو سال گذشته به اینسو بر این معمول گردیده‌است که مقامات پاکستانی به خاطر پیامدهای منفی سیاست های نادرست و بی‌کفایتی امنیتی خود؛ افغانستان را مقصر می دانند.

انوارالحق کاکر، نخست وزیر کنونی، در واقع مهرهء ارتش پاکستان است، مهره ارتش به این دلیل نامیده می شود که برخلاف انتظار؛ در یک بحران سیاسی بسیار پیچیده یی به راحتی به نخست وزیری رسید.

 آنچه کاکر اکنون در مورد افغانستان و افغان ها صحبت می کند، این وظیفهء اوست: همکاری ارتش با نامبرده به این خاطر است که او را در پشت صحنه رهبری نماید و بواسطه او به اهداف خود برسد.

کاکر با پا گذاشتن بر مسلمانی، همسایگی و اصول بین‌المللی، ابتدا آن افغان‌هایی را که ده‌ها سال مهاجرت را در خاک پاکستان گذرانده بودند، از خانه‌هایشان بیرون کرد، و حالا  آنها را به دست داشتن در ناامنی پاکستان متهم کرده است.

 انوار الحق مقصر نیست، او باید برای اقدامات خلاف همه اصول حاکمان اصلی پاکستان – حتی اگر به قیمت حیثیت خودش تمام شود – توجیهاتی پیدا کند.

هر افغانی که در پاکستان زندگی می‌کرد ویا حالا زندگی می‌نماید، به خاطر مظالم ارتش شوروی، عناصر شر و فساد و جنایات اشغالگران آمریکایی به پاکستان پناهنده شده اند. اگر بالفرض افغانی تلاش کند در مقابل پاکستان مزاحمت ایجاد کند، قطعاً این واکنش و عکس العملی در برابر اقدامات پاکستان خواهد بود، همانند ده‌ها هزار شهروند پاکستانی، از میان میلیون‌ها پناهنده افغان، شاید بدرفتاری، زندان‌های وحشیانه و آزار و اذیت دولت پاکستان،  بعضی افغانان را مجبور نموده باشد که جان خود را در خطر اندازند و دست به جنگ بزنند.

از جمله اظهارات غیرمسئولانه دیگر کاکر این است که وی گفت که آنها اطلاعاتی را با افغانستان به اشتراک گذاشته اند، اما افغانستان (در اصطلاح آنها) علیه “تروریست ها” اقدامی نمی کند.

در اینجا از موضوعات دیگر می بگذریم، پاکستان اصلا تلاش زیادی کرده است تا از «تروریستان» برای رسیدن به اهداف خود به شکل ابزاری استفاده کند. در سطور بعدی برای خوانندگان توضیح خواهیم داد که خود پاکستان تا چه اندازه اطلاعات موثق افغانستان را در مورد حملات جنایتکارانه جدی گرفته است؛

چند ماه قبل افغانستان اطلاعاتی را با پاکستان شریک نمود که داعش خوارج می خواهد بر علماء و مراسم مذهبی حمله کند و شخصی به نام خان مسئول رهبری و برنامه ریزی آن است، خان یکی از مقامات برجسته منطقه خیبر پختونخوا خوارج خراسانی است و در میان خوارج خراسانی به داکتر افضل مشهور است.

طرف پاکستانی بر اساس اطلاعات افغانستان، خان را دستگیر نمود و پس از مدت کوتاهی از بازداشت او را آزاد کرد، داکتر افضل پس از آزادی دوباره به کار خود ادامه داد و ده‌ها نفر در این حملات جان خود را از دست دادند، المرصاد به تازگی تصویر خان (داکتر افضل) را از نزد منابع امنیتی دریافت کرده و دارد امروز آن را نشر می کند.

کاکر (و اداره کنندگان اصلی دولت پاکستان) باید درک کنند که مشکلات داخلی آنها در  اینکه مسئولیت آن را بر همسایه‌گان بیاندازد و زور خود را بالای مردم بی گناه و ناتوان بیازماید؛ راه حل نیست.

پاکستان تا زمانی که دولت و اداره کنندگان آن به جای فرار از مسئولیت خود ، سیاست های دیرینهء خود را تغییر ندهند؛ غرق در اینچنین مشکلات خواهند بود.

#image_title
عبدالله مسلم
Exit mobile version