آیا تمام افراد نظام باید آدم‌های نیک باشند؟!

حسان مجاهد

از آنجائیکه اسب در عصر نبوی صلی الله علیه وسلم یکی از مهم‌ترین وسایل جهاد به شمار می‌رفت؛ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: در پیشانی اسب‌ها تا روز قیامت خیر نهفته است. (صحیح بخاری جلد اول کتاب الجهاد)

رسول خدا صلى الله عليه و سلم در حديث فوق بشارت بزرگی به ما داده است و آن این‌که جهاد تا قیامت ادامه دارد و جهاد وظیفه مجاهدین است پس مجاهدین نیز تا قیامت وجود دارند، اما این‌جا این سؤال مطرح می‌شود که آیا تمام مجاهدین باید افراد خوبی باشند یا خیر؟

شاه انورشاه کشمیری رحمه‌الله می‌نویسد: افعالی که مربوط به یک گروه می‌باشند لازم نیست همه افراد در انجام آن‌ها اصلاح باشند زیرا اصلاح تمام صف و جماعت امکان ندارد و اگر اصلاح تمام صف و‌ گروه شرط قرار داده شود آن‌گاه بسیاری از کارهای بزرگ معلق خواهند ماند، معلوم است که جهاد تا قیامت ادامه خواهد داشت و همه می‌دانند که جهاد کار یک نفر نیست بلکه کار یک گروه است و در گروه به رهبران نیاز پیدا می‌شود و رهبران خوب همیشه در دنیا زنده نمی‌مانند؛ پس در نبود افراد صالح، یکی از این دو کار لازم می‌گردد یا ترک جهاد یا پیروی از رهبران بدکردار، به‌همین‌ دلیل پیروی از رهبران بد؛ بهتر از روی‌گردانی از جهاد و انداختن زنجیر بندگی به گردن است. (فیض‌الباری شرح صحیح‌البخاری)

ما‌ اگر گاهی شاهد برخی از مشکلات و کمبودی‌ها در نظام هستیم به جای انتقاد به فکر اصلاح باشیم و به جای تضعیف باور مردم بر نظام، به نظام‌سازی بپردازیم، نباید به دلیل وجود برخی از مشکلات راه سقوط نظام را هموار کنیم چون یک قاعده مهم شریعت وجود دارد که «ما لایدرک کله لا یترک کله» چیزی که به‌شکل کامل به دست نمی‌آید، همه را نباید از دست داد.

عده‌ای تحت پوشش نام غم‌خواری با امارت چنان فعالیت‌های رسانه‌ای انجام می‌دهند که در واقع لطمه بزرگی به نظام وارد می‌کنند، آنان جلو را می‌بینند اما به‌ پشت‌سرشان توجهی ندارند؛ اگر کارهای ننگین رژیم گذشته را در ذهن حاضر نمائیم که انسانیت و افغانیت را شرم‌سار نمود آن‌گاه ارزش نظام فعلی را خواهیم فهمید.

زمان یاران رسول الله صلی الله علیه و سلم نیست؛ نقصانات و جهالت‌ها گسترش یافته اند.

ملت ببخشید اگر نا امید شده‌اید، صبور باشید و تحمل کنید خداوند تمام داستان را به نرمی اصلاح خواهد کرد زیرا ایده‌های ساخت و ساز وجود دارد.

عبدالله مسلم
Exit mobile version