ارزیابی شرعی تبلیغات و انتقادات داعش/خوارج علیه امارت اسلامی! بخش چهارم

مولوی احمد علی

اسلام یک نظام اجتماعی زندگی است که انواع روابط با کفار را در پرتو شرع مجاز می‌داند. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلّم نیز عده‌ای از کافران را علیه سایر کفار کمک نموده است مثلاً خزاعه را در برابر قریش یاری نمود.

همچنین برای تقویت و بهره‌مندی اسلام از کفار کمک گرفته است. در سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلّم نمونه‌های زیادی وجود دارد که در اینجا به چند نمونه اشاره خواهیم نمود.

۱_: یکی از اهداف اصلی سفر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلّم به طائف پناه بردن و کمک گرفتن از کفار ساکن آنجا بود؛ اما آن‌ها از کمک خودداری کردند و پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وسلّم) را به زحمت انداختند و او را مجروح نمودند.

۲_: در راه بازگشت، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلّم در دامنه کوه احد حصار شد و به اخنس بن شریف، شخصی از قبیله خزاعه پیام کمک فرستاد که به من پناه بدهید اما او عذرخواهی کرد.

۳_: سپس از سهل بن عمرو پناه طلبید، او نیز معذرت خواست.

۴_: سپس به مطعم بن عدی احوال فرستاد، او پیام را پذیرفت؛ پسران و قبیله خود را فرا خواند و به آن‌ها گفت: در گوشه و کنار بیت الله شریف مسلّح بنشینید من به محمد صلی‌الله‌علیه‌وسلّم پناه داده‌ام. سپس به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلّم پیغام فرستاد که اکنون وارد مکه شوید، آن‌گاه رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلّم با زید بن حارثه به مکه داخل شد.

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلّم این احسان مطعم بن عدی را به یاد داشت. وقتی کفار مکه در بدر اسیر شدند؛ جبیر بن مطعم پسر معطم بن عدی آمد تا عده‌ای از اسیران را آزاد کند. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلّم فرمودند: “لو کان المطعم بن عدي حیّاً ثم کلّمني في هولاء النتنی لترکتهم” یعنی: اگر متعم بن عدی زنده بود و درباره این مردگان با من صحبت می‌کرد، همه آن‌ها را به خاطر او آزاد می‌نمودم.

۵_: پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلّم به قبایل مختلف زیر رفت و از آنها خواست که من را یاری کنید و به من پناه دهید، مانند:
بنی عامر بن صعصعه، محارب بن خصفه، فزاره، غسان، مره، حنیفه، سلیم، عبس، بنو النضر، بنی البکاء، کلب، حارث بن کعب، عذره، حضارمه.

۶_: اکثر اقربایی که در شعب بن ابی‌طالب در کنار پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلّم ایستاده بودند، کفار بودند؛ رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلّم با آن‌ها نه تحریم اجتماعی داشت و نه معاشرتی.

۷_: عقبه کبری زمان مهمی بود؛ رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلّم از بزرگان مدینه منوره مخفیانه بیعت گرفت که فقط شامل ایمان نبود بلکه بر این مورد نیز بیعت نمودند که هرگاه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلّم و اهل اسلام به مدینه هجرت کردند، تا آخرین رمق زندگی از آن‌ها دفاع خواهند کرد. عباس رضی‌الله‌عنه نیز در این مناسبت مهم و سری حضور داشت اما هنوز کافر بود و ایمان نیاورده بود.

۸_: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلّم در زمان هجرت عبدالله بن ارقیط لیثی را به عنوان راهنمای خود منصوب کرد، در حالی‌که کافر بود.
نمونه‌های بسیار زیادی در سیرت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلّم وجود دارد که عملاً از کافران کمک گرفته و روابط خود را با آنها حفظ نموده است.

Exit mobile version