استراتژی توسعه‌ی داعش و استفاده از آن علیه حلقات دینی

استراتژی توسعه‌ی داعش و استفاده از آن علیه حلقات دینی

عمر شهيد

ایجاد پروژه‌ی داعش توسط نیروهای متخاصم اسلام برای بدنام ساختن اسلام، از بین بردن اجماعجهادی، مصروف ساختن جنبش‌های جهادی، حمله نمودن از پشت به مسلمانان و از بین بردن اعتمادمسلمانان به اسلاف و رهبران‌شان انجام شد.

نیروهای اسلام‌ستیز از این پروژه در عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی، افغانستان و قاره آفریقا استفادهکردند. اکنون این پروژه به تصرف سازمان‌های استخباراتی نیابتی نیروهای متخاصم اسلام درآمده است. شاخه خراسان داعش که برای ایجاد موانع در راه جهاد مقدس علیه متجاوزان و غلامان آن‌ها درافغانستان ابداع شده بود، نتیجه مطلوب را به همراه نداشت، قبل و بعد از حاکمیت نظام اسلامی درافغانستان به‌ شدت کوبیده شد، اکنون مرکزیت آن به بلوچستان منتقل شده و در آنجا زمینه‌ی ایجادپناهگاه‌های امن برای شان مهیا شده است، بر فعالیت‌های آن تسامح و چشم‌پوشی صورت می‌گیرد،توسط سازمان‌های استخباراتی و نیابتی نیروهای متخاصم اسلام به‌طور غیرمستقیم تلاش می‌شود تانفوذ این پروژه به تمام مناطق قبیله‌ای گسترش پیدا کند و از آن علیه هر کسی که از ابزارهای خود درپاکستان جهت حفاظت از مقدسات، شعایر، مراکز دینی و فرهنگ اسلامی کار می‌گیرد، استفاده شود.

از جمله اهداف اولیه پروژه داعش، علما و مدارس مرتبط با اندیشه و مسلک دیوبندی هستند. همچنینجمعیت علمای اسلام که از حمایت اکثر علمای دیوبندی در پاکستان برخوردار است، یکی از اهدافسطح اول داعش است. جمعیت علمای اسلام تنها سازمانی بود که در بیست سال اخیر از جهاد علیهمتجاوزان حمایت و پشتیبانی کرد. پس از حملات وحشیانه و خونین در چند ماه گذشته به تجمعات آناندر باجور و بلوچستان که در آن صدها عالم دینی، طلاب مدارس و مسلمانان عادی غرق در خون شدند،اکنون داعش به قتل‌های مرموز و هدفی علمای دینی و شخصیت‌های برجسته جمعیت روی آورده است.

حمله به مولوی میرزا جان، رهبر سابق جمعیت علمای اسلام وزیرستان جنوبی و از علمای محلیمی‌باشد آخرین حمله داعش است که انجام می‌گیرد و نام‌برده به شهادت می‌رسد. از این حمله مشخصمی‌شود که آهسته آهسته به داعش در مناطق قبیله‌ای نفوذ داده می‌شود و هر کس با اندیشه و مسلکدیوبندی مرتبط باشد و شعار اجرای شرع را مطرح کند در لیست اهداف پروژه داعش قرار خواهدگرفت.

از معلوماتی که المرصاد از منابع خود دریافت کرده است، هویدا می‌گردد که گسترش نفوذ داعش وکشتار هدف‌مند علمای دینی مرتبط با تفکر و مسلک دیوبندی توسط آن‌ها، استراتژی جدید نیروهایدشمن اسلام است که می‌خواهند آن را توسط سازمان‌های نیابتی خود عملی کند و در اجرای ایناستراتژی از شاخه خراسان داعش که مقر آن به بلوچستان منتقل شده و قدرت نیز به آن داده شدهاست، استفاده کنند و ممکن است در آینده نزدیک با توجه به این راهبرد، حملات بیشتری به علما،مدارس و جماعات دیوبندی اندیش صورت گیرد.

به‌همین دلیل باید علما و هم‌مسلکان اندیشه‌ی دیوبندی، طلاب و مدارس شان به توطئه جدید توجهکنند، برای نابودی پروژه داعش کار فکری و دعوتی انجام دهند و در بین عموم مسلمانان در این زمینهتشویق و تمایل عمومی ایجاد کنند.

عاصم جلال
Exit mobile version