اسلحه داعشی که بر وجود تاجیکستانی نصب شده است هدف بیگانه را نشان می‌گیرد

یوسف جمال

روز گذشته حمله مسلحانه گروهی به یک کنسرت موسیقی در پایتخت روسیه جهان را به لرزه آورد؛ شش تن از مهاجمان بیش از ۱۰۰ نفر را کشته و صدها نفر دیگر را مجروح کردند.

 

مهاجمان پس از فرار از محل حادثه توسط نیروهای امنیتی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین و روسیه دستگیر شدند.

 

همه مهاجمان شهروندان تاجیکستانی بودند که از اوکراین وارد مسکو شده بودند.

 

حمله داعشی‌های تاجیکستانی به مکان حساسی مانند مسکو از نظر پیامدهای امنیتی برای منطقه محل اندیشه و تفکر است.

 

تاجیکستان در دو و نیم سال گذشته (به ویژه پس از خروج ناتو از افغانستان) به بزرگ‌ترین منبع تولید ایدئالوژی داعش تبدیل شده است و شهروندان آن ده‌ها حمله را در سراسر جهان انجام داده‌اند.

 

۱۲ حمله انتحاری بزرگ در افغانستان که هر کدام تلفات سنگینی با خود داشته است، توسط داعشی‌های تاجیک‌تبار انجام شده‌اند و بر اساس معلومات ما در نبرد با نیروهای امنیتی ده‌ها داعشی تاجیک کشته یا اسیر شده‌اند.

 

جذب بیش از حد شهروندان تاجیک در صفوف داعش کار طبیعی به نظر نمی‌رسد بلکه معلوم می‌شود که برای این کار زمینه‌سازی انجام می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی هماهنگ‌شده، تروریسم داعش در بسته‌های تاجیکستانی به منطقه صادر می‌شود.

 

استخبارات تاجیکستان که اکنون به عنوان واحد استخباراتی یک کشور غربی فعالیت می‌کند، یک ضلع این بازی و همسایه دیگر طرف دیگر این مثلث است.

 

ما اقدامات مثلث شیطانی مذکور را از این رو تروریسم می‌نامیم که در واقع برای ترساندن انسانیت انجام می‌شوند؛ تمام فعالیت‌های گروه نیابتی داعش نه به نفع انسان‌ها و نه به نفع مسلمان‌ها می‌باشند بلکه بسیار واضح است که داعش علیه هر روزنه امیدی برای بازگرداندن شکوه مسلمانان کار می‌کند.

 

روسیه به دلیل صادرات تروریسم تاجیکستان از این‌رو بسیار نگران است که صدها هزار تاجیک در حال حاضر در روسیه کار می‌کنند و اکنون روسیه به هر یک از آنها به دیده شک نگاه خواهد کرد.

 

همچنین تاجیکستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی باقی مانده است، اشتراکات فرهنگی و زبانی با روسیه دارد و شهروندان آن می‌توانند آزادانه بدون ویزا یا چک امنیتی به روسیه سفر کنند.

 

اما این بازی در اینجا به پایان نمی‌رسد و بسیار بزرگ‌تر از چیزی است که درک می‌شود.

 

اگر نگاهی به فعالیت‌های تروریستی داعشی‌های تاجیکستانی در افغانستان انداخته شود، مشخص می‌شود که همه اهداف آن‌ها استراتژیک و در موقعیت‌هایی است که از آنجا به بلوک شرقی آسیب می‌رسد.

 

حمله به سفارت روسیه، حمله به شهروندان چینی در کابل، حمله موشکی به ازبکستان و سایر حملات مشابه نشان می‌دهد که تفنگ داعشی که بر جسد تاجیکستانی گذاشته شده است، هدف بیگانه را نشان می‌گیرد.

 

استخبارات تاجیکستان نه تنها در صدور تروریسم داعش به منطقه نقش دارد بلکه مسئولیت پروژه اخراج مردم از افغانستان را به نام‌های مختلف برای تضعیف حیثیت امنیتی و سیاسی افغانستان نیز بر عهده دارد.

 

بر اساس اطلاعات ما، نهادهای امنیتی تعدادی از افغان‌ها را دستگیر کرده‌اند که توسط استخبارات تاجیکستان از افغانستان اخراج می‌شدند تا برای اهداف دیگری در منطقه مورد استفاده قرار گیرند.

 

انتقال شاخه داعش خراسان از افغانستان به کشور همسایه و تامین این شاخه از تاجیکستان زنگ خطر دیگری برای منطقه است که نباید عادی تلقی شود.

 

نباید اجازه داده شود که کشورهای آغشته به مرض سرطان، غده‌های سرطانی جدیدی را بر وجود امنیتی منطقه بپاشند و تمام منطقه را از نگاه امنیتی و اقتصادی فلج کنند. این مثلث شیطانی باید تشخیص داده شود و اجازه داده نشود کشتی امنیت و ثبات منطقه را غرق کند.

ابو صارم
Exit mobile version