اشتباه جبران‌ناپذیر همسایه

سلیم عمر

 

موضوع تحرکات اخیر کشور همسایه در نزدیکی مرز افغانستان و حضور نظامیان بلندپایه آمریکایی در این کشور، به سرخط خبرهای داغ تبدیل شده است.

 

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های موثق منطقه و جهان، مدتی است که فوج پاکستان با حمایت نیروهای آمریکایی تحرکات گسترده‌ای را در مناطق مرزی با افغانستان آغاز کرده است و اکثر تحلیلگران معتقدند که این تحرکات به دلیل افزایش حملات تحریک طالبان پاکستان (TTP) انجام می‌گیرند.

 

مقامات ارشد پاکستان بارها تصریح نموده‌اند که فوج این کشور اخیراً عملیاتی را به نام «عزم استحکام» برای مبارزه با تحریک طالبان پاکستان آغاز کرده است؛ اما به چه قیمتی؟

 

این در حالی‌ست که دولت پاکستان در یک بحران شدید اقتصادی قرار دارد و بیش از ۱۱۵ میلیارد دالر قرض‌دار است که به تنهایی نمی‌تواند هزینه جنگ را بپردازد؛ به همین دلیل چند هفته پیش سفیر پاکستان در آمریکا از مقامات این کشور برای مبارزه با تحریک طالبان پاکستان درخواست کمک نظامی و مالی کرد و تعدادی از نیروهای آمریکایی در نزدیکی مرز افغانستان دیده شده‌اند.

 

پاکستانی‌ها ممکن است به دنبال کمک و حمایت ایالات متحده در عملیات “عزم استحکام” برای رسیدن به هدف خود در برابر جنبش‌های جهادی باشند.

 

حالا سوال اینجاست که آیا آمریکا در این جنگ از نظر اقتصادی و نظامی به پاکستان کمک خواهد کرد و در کنار وی ایستاد خواهد شد؟!

 

بدون شک آمریکایی در عملیات “عزم استحکام” به پاکستانی‌ها کمک می‌کند، پاکستان اکنون به میدان جنگی تبدیل شده است. تحریک طالبان پاکستان برای استقرار نظام اسلامی و اجرای احکام شرعی مبارزه می‌کند و عزم، اراده و حرکت در مقابل آن‌ها لطمات عظیمی به دولت پاکستان وارد می‌کند.

 

دولت پاکستان باید از کسانی که به آمریکا و متحدانش تکیه کردند، اما در نهایت تنها ماندند و خود را دچار مشکل کردند، درس عبرت بگیرد.

ابو صارم
Exit mobile version