اصلیت و شعار داعش

احمد زبیر

داعش در اوایل قرن بیست‌ویکم به نام نجات عراق و سوریه و تأسيس خلافت ایجاد شد. نام آن مخفف از (الدولة الاسلامية فی العراق و الشام‌) است.

واقعاً جای خرسندی است که خلافت در آنجا مستقر شود، امت متحد شود، اختلافات داخلی و تصور نادرست اسلام از بین برود، علاوه بر این‌که دین ما حفظ خواهد شد و بار دیگر به دوران شرف گم‌گشته باز خواهیم گشت، برخی از امیدهای دیگر ما نیز زنده شدند و آن اینکه القاعده در اینجا به‌شدت هدف گرفته شده بود و نابودی آن برای غرب مهمتر از هر چیز دیگری بود. ما تصور می‌کردیم که فشار بر القاعده کاهش خواهد یافت اما برعکس، این پروژه‌ای علیه القاعده بود که بعداً پی بردیم.

افزون بر این، در بخش اقتصادی، بیشتر مواد خام آمریکا، اروپا، چین و روسیه از همین حوزه است، اگر بخش مواد اولیه آن‌ها متضرر می‌شد اقتصادشان قطعا ضربه سختی می‌خورد اما اینطور نشد.

به هر حال، داعش در ابتدا امت را خشنود کرد، هر جا مجاهدین از تأسیس آن خوشحال شدند، دلیل خوشحالی آنها تفکر اشتباه داعش نبود بلکه شعار آن را شنیده بود و خوشحال بودند که دیگران نیز برای پاسداری از این ارزش‌ها به میدان آمده‌اند، اما دیری نپایید که شعار و عمل داعش از هم مشخص شد.

ما اینجا از چهره واقعی داعش صحبت می‌کنیم، کاری به شعار آن نداریم.

داعش هیچ قدرت در بخش نظامی ندارد. اگر داشته باشد جوانان اروپایی آمیخته به لهو و لعب هستند که آنها را از راه عیش و عشرت به کشورهای عربی می‌آورد و بعد به سوی میدان جنگ می‌کشاند، این قدرت نظامی داعش است. ما دیدیم جوانانی که از اروپا آمده بودند یا به همین دام افتادند یا چون به نام اسلام آمده بودند، هنگام متوجه اشتباه خود شدند که هیچ شانسی برای بازگشت نداشتند، بنابراین مجبور بودند به کار خود ادامه دهند.

داعش هیچ منبعی در بخش اقتصادی ندارد اما زمینه چور و چپاول خزانه‌های جهان اسلام را به سایر کشورها مساعد می‌سازد. آنها نیز در ازای این‌کار داعش را تأمین مالی می‌کنند و این منبع درآمد داعش می‌باشد.

در بخش علم، فرهنگ، تمدن و دین از اسلام بی‌خبر اند، گروهی بی‌فرهنگی که فقط بر شعار استوار است و برای ابداع چنین تمدنی تلاش کرده‌ است که در چهارده صد و نیم سال گذشته وجود نداشت، این عمل واعش نشان می‌دهد که بیش از هر گروه دیگر در این زمینه برای نابودی تمدن اسلامی در جامعه متمدن اسلامی تلاش می‌ورزد که در واقع این کار را انجام داده است.

ابو صارم
Exit mobile version