اهداف کلیدی داعش در افغانستان

محمدصادق طارق

در آواخر سقوط رژیم دست‌نشانده آمریکا در افغانستان سر و صداهای زیادی از حضور گروه تندرو و تروریستی داعش در برخی از ولایات افغانستان به‌گوش می‌رسید، تغییر جغرافیای داعش از ولایت ننگرهار و انتقال‌شان به شمال افغانستان، در آن زمان به وخامت شدید اوضاع تحلیل می‌شد، لازم است بدانیم داعش برای چه اهدافی در افغانستان استعمال می‌شود.

_«شعله‌ور ساختن جنگ دراز مدت»

کشورهایی که در پی حمایت و نفوذ داعش بودند، می‌خواستند افغانستان که به‌سبب حضور خودشان در آتش جنگ با تروریزم و افراط‌گرایی سوخته بود، بار دیگر توسط تقویت نمودن داعش میدان گرمی برای نبرد با خود داعش قرار گیرد تا امریکا بتواند به‌ منافع علیای خود دست‌رسی پیدا نموده و زمینه جنگ درازمدت دیگر را فراهم سازد، اما درایت قوی رهبران امارت اسلامی چون عمق مسئله را پی برده بودند خیلی زود موفق شدند پروژه داعش را خنثی نمایند.

_«تضعیف امارت اسلامی»

پس از ناکام شدن در هدف شعله‌ور ساختن جنگ دراز مدت، مهم‌ترین هدف داعش به‌ویژه شاخه خراسان در افغانستان تضعیف امارت اسلامی می‌باشد، موسسه مطالعات جنگ در گزارشی که نشر نموده بود، هدف اصلی شاخه خراسان داعش در افغانستان را تضعیف «حکومت طالبان» و در نهایت سرنگونی و جایگزینی طالبان اعلام نموده بود که در این زمینه نیز ناکام شده و تمام پلان‌‌های داعش در نطفه خنثی شدند.

_«همکاری اقتصادی با امریکا برای استفاده از منابع افغانستان»

هویدا است که آمریکا برای به‌دست آوردن نفت، اورانیوم و سایر منابع کمیاب طبیعی که منبع اول مورد نیاز این کشور را تامین می‌کنند، ضرورت دارد تا با کشورهایی مانند افغانستان زیر نام مبارزه با تروریسم وارد معامله شده و در آن حضور پیدا کند، اما پس از حضور ۲۰ ساله خود چون با شکست‌ فاحش مواجه گشت مجبور شد با حمایت از داعش در زمینه اقتصادی از آن‌ها کار بگیرد. این حمایت هر چند ظاهراً پرهزینه است و آمریکا مجبور است از داعش خوب حمایت کند ولی مفاد بر خواسته از آن می‌تواند حداقل برای چند سال محدود نیازهای اولیه امریکا را از نگاه سوخت تامین کند.

_«همکاری در منافع استراتژیکی امریکا»

رقابت با قدرت‌های برتر اقتصادی آسیا به‌ویژه چین که در حال رشد است و روسیه که نیرومند شده است از لحاظ نظامی؛ و با هند که پیشرفت سرسام‌آور اقتصادی دارد، موجب نگرانی جدی امریکا و منافع آن در جهان می‌باشد، پیمان شانگ‌های به عنوان قوی‌ترین پیمان رقیب ناتو و امریکا آهسته آهسته به چالش عمده‌ای برای غرب تبدیل می‌شود، بناءً برای مقابله و جلوگیری از نفوذ هر چه بیشتر این کشورها امریکا فقط به یک بهانه نیاز دارد آن هم “مبارزه با تروریسم در منطقه و سرکوب نمودن گروه‌های تروریستی”. داعش فعلاً در آسیای میانه من‌حیث گروه تروریستی مطرح می‌شود که اگر نیاز باشد آمریکا ظاهراً به اسم سرکوب نمودن آن، دولت‌های رقیب خود را تحت کنترول و‌ نظارت قرار می‌دهد.

خلاصه اینکه موضوع اصلی، جریانی است که تلاش می‌کند تا آسیای میانه را ببعلد و کار آن را یک‌سره کند، داعش در افغانستان، یعنی داعش برای آسیای میانه، حتی ادعا می‌شود داعش برای جغرافیای در افغانستان نیست و هدف نهایی آن، تصرف آسیای میانه برای سایر قدرت‌ها می‌باشد.

عبدالله مسلم
Exit mobile version