ایران و پاکستان؛ دو‌متحد در رشد داعش

سلیم عمر

فعالیت‌های رقابت گونه بین ایران و پاکستان بر هیچ کس پوشیده نیست؛ از آنجایی که دولت ایران، بخش عظیمی از مخالفان پاکستان را که بلوچ‌های آزادیخواه آن را تشکیل می‌دهند را در خاک خود جای داده که بطور مسلح، در قسمت‌های سرحدی با پاکستان؛ مثل سراوان، ایرانشهر، تفتان و شهرهای دیگر سکونت دارند و همچنان از کمپ‌های آموزش نظامی نیز بهرمند هستند و هر زمان که حکومت ایران به آنها اجازه فعالیت داد، در قسمت‌هایی از خاک پاکستان عملیات نظامی انجام می‌دهند.

از سوی دیگر، حکومت پاکستان نیز در مقابل ایران، سیاست ایران را پیش برده و به یک گروه مخالف دولت ایران؛ جیش العدل در شهرهای سرحدی با ایران جای داده و در بخش وسیعی از شهرهای مرزی با ایران، بطور آزاد فعالیت دارند و حتی کمپ‌های آموزشی را در اختیار جیش العدل قرار داده و فعالیت‌های جیش العدل نیز با هماهنگی دولت پاکستان می‌باشد.

دولت پاکستان، در شهرهای پنجگور، منطقهٔ دک، دالبندین، نوشکی، تربت و همچنان در تفتان، اماکن وسیعی را در اختیار جیش العدل گذاشته است و صلاحیت کامل در حمل اسلحه، جاپه بر خانه‌ها و ایجاد عملیات در خاک پاکستان را به جیش العدل تعلق داده است.

گرچه رویه جیش العدل نسبت به بلوچ‌های مخالف پاکستان متفاوت است و تا حدودی از رویه جهادی اسلامی برخور دارند، اما نظام مکار پاکستان زمانی که قسمتی از زمین خود را در اختیار آنها گذاشته، قطعا عملکرد دولت ایران را پاسخ می‌دهد و مقابله بالمثل می‌کند.

نکتهٔ قابل توجه دیگر این است که دولت ایران و پاکستان، باوجود اختلافات و رقابت‌های همسایگی که بین دو کشور موجود است، یک پروژهٔ بزرگ و مخرب جهانی با نام داعش که در اصل توسط استخبارات کشورهای منطقوی ایجاد شده و هر کشور ابرقدرت از آن به نفع خود کار می‌گیرند‌ را مشترکا اکمال لوجیستیکی و استخباراتی کرده تا علیه امارت اسلامی و مردم افغانستان دست به تخریب و کشتار بزنند.

طبق شواهد به دست آمده، در تعدادی از شهرهای بلوچستان ایران؛ مثل سراوان و ایرانشهر، پیروان ‌داعش، افرادی را پس از تبلیغات به صفوف خود ملحق کرده و آنها را جهت فرا گیری آموزش نظامی به بلوچستان پاکستان اعزام می‌کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، در چند نقطه مرزی بین سراوان و پاکستان؛ مثل منطقهٔ کله کان، ناهوک، جالق و اسفندک، افرادی علنا تبلیغات داعش را بین مردم عام کرده و مفکورهٔ خارجی را ترویج می‌دهند.

این در حالی است که حکومت پاکستان و ایران، همواره ادعای مقابله با داعش را سر لوحهٔ تبلیغات خود قرار داده‌اند و همیشه امارت اسلامی و افغانستان را متهم به عدم مقابله با این فرقهٔ وحشی صفت می‌کنند.

این ادعاهات واهی کشورهای همسایه، پس از آن صورت می‌گیرد که امارت اسلامی پس از حاکمیت بر افغانستان، مقابله با داعش و ریشه کن کردن آن را جزو ضروریات خود دانسته و صدها عملیات را برای از بین بردن آنها به راه انداختند.

ابو صارم
Exit mobile version