بعضی از صفات شخصی و فرعی خوارج!

 از همین جهت جهل در ایشان غلبه دارد، تا جائیکه اطراف و صفوف شان از علماء و راسخون در دین خالی میباشد چنانکه رسول الله صلی الله علیه وسلم به آن اشاره نموده و میفرماید: ( أحداث الأسنان ) (یقرأون القرآن بألسنتهم لا یعدو تراقیهم ) ( یقرأون القرآن، یحسبون أنه لهم و هو علیهم ) و این همه بدلیل عدم فهم و درک درست و عمل نکردن به مقتضای نصوص میباشد!

خوارج دارای بعضی صفات و خصوصیات شخصی وطبیعی میباشند، مانند:

اکثریت خوارج کم سن و سال هستند:

و همینطور آیاتی را که در حق کافران نازل شده است آنرا بر بالای مسلمانان و مؤمنین حمل میکنند و این صرفاً  کار جاهلان و نافهمان بوده میتواند!

غالباً سفیه و احمق میباشند:

 طوریکه عاقبت کار های خویش را نمی سنجند و بعید نیست که از اعمال و کار های که کرده اند بزودی پشیمان میشوند و زیان میبینند همانطوریکه برای انجام یک عمل و بیان یک قول قبل از اثبات و به کرسی نشاندن آن خیلی عجله میکنند از همین لحاظ از ریختاندن خون مسلمانان به ناحق و به ظن و شبهات هرگز احساس شرم و گناه نمی کنند .. و همچین در سایر گناهان ( و بدعت های ) که مرتکب میشوند .. و این امر نیز مستفاد از قول نبی صلی الله علیه وسلم میباشد که در وصف ایشان میفرماید: ( سفهاء الأحلام ) و سفیه کسی است که عواقب اعمال خویش را محاسبه نکرده و نمی سنجد!

جسارت و گستاخی، و بی ادبی و خویش برتر بینی:

 این صفت شان از جرأت و جسارت شان بر ( بالای نبی صلی الله علیه وسلم و ) بزرگان امت و صحابه، و کسانیکه به نیکی ازیشان پیروی کرده اند … ثابت میباشد همانطوریکه قبلاً نیز یاد آوری کردیم.

تکبر و مکابره و بزرگ منشی و نپذیرفتن حق و کوچک شمردن و تحقیر مردم:

 تکبر، عناد و سرکشی از حق و جدال بر باطل از جمله خصوصیات ویژهء خوارج است که این امر نیز از جنگیدن شان بر اساس منهج باطل شان تا هنگام مرگ شان ثابت میباشد، با وجود آنکه قیام حجت نیز بر بالایشان صورت گرفته باشد!

عبدالله مسلم
Exit mobile version