تصاحب واخان، روابط زمینی با هند و اظهارات کودکانه‌ی جان اچکزی و خواجه آصف!

قاری عبدالرشید مومند

در طی چند روز گذشته در حالی که پاکستان نتوانسته است از حملات در کشور خود جلوگیری کند، فوجش حامیان، دستگاه‌های تبلیغاتی و مبلغان رسانه‌ای خود را در شبکه‌های اجتماعی دوباره فعال کرده است.

به شهادت رساندن اطفال بی‌گناه در بمباران پکتیکا و خوست بر خلاف تمام موازین اسلامی و قانونی و سپس از فیلم‌های جعلی در این باره گرفته تا توئیت‌های جان اچکزی، مواردی می‌باشند که می‌توان در مورد آن گفت حاکمان رژیم پاکستان همواره با چنین اقدامات ناسنجیده‌ی خود جهان و ساکنان منطقه را به خود خندانده است.

 

به نظر می‌رسد جان اچکزی، وزیر اطلاعات بلوچستان هوش و حواس خود را از دست داده و پشت افغانستان را گرفته است؛گاهی مسئولیت حمله در وزیرستان و سایر مناطق پاکستان را به طالبان نسبت می‌دهد، گاهی ادعای دروغین هدف قرار دادنِ قوماندانان تحریک طالبان پاکستان را در بمباران‌های پکتیکا و خوست سر می‌دهد و گاهی با گستاخی فراوان در مورد تسخیر واخان اظهارات احمقانه و کودکانه می‌کند.

 

اول از همه باید در این مورد متوجه باشد تا زمانی که فقط ده افغان به‌طور شمار زنده باشند واخان که به جای خود، حتی نمی‌تواند یک وجب زمین در افغانستان را تصاحب کند. این سخنان، هوایی نیستند بلکه شما می‌توانید از افرادی که همیشه جهت طلب وام یا خیریه به آن‌ها مراجعه می‌کنید، در مورد این حقیقت تلخ و واضح معومات بگیرید.

 

از سوی دیگر خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان که وظیفه اساسی و قانونی او دفاع از کشورش می‌باشد و باید به آن توجه کند، شروع به صحبت از خط تجاری کرده است که کاری بسیار مضحک و احمقانه است که باید وزیر یک کشور یا دولت از آن خودداری کند. آن‌ها باید این مورد را نیز درک کنند که افغانستان آن‌قدر که شما فکر می‌کنید به پاکستان تکیه ندارد.

 

اگر شما به فکر توقف کمک‌های هند یا تجارت او با ما هستید، به نفع ما خواهد بود زیرا تجارت و مبادلات خود را از طریق بندر چابهار افزایش خواهیم داد. ان‌شآء الله

 

نکته دوم اینکه اگر شما اینقدر قوی و قدرت‌مند هستید چرا می‌خواهید فقط مسیر هند را مسدود کنید؟ با دست و‌ دل باز جرأت کنید و بگوئید که پاکستان تمام روابط تجاری همه‌جانبه خود را با افغانستان قطع می‌کند، اما همه می‌دانند که شما هرگز این کار را نخواهید کرد زیرا شما هم می‌دانید که در این کار شما از ما بیشتر ضرر می‌کنید.

 

شاید به خاطر داشته باشید که حافظ انس حقانی چند روز قبل از فتح کابل در مشاعره‌ای خطاب به ادارات سابق افغانستان گفت که هرگز چنین سخنانی نگوئید که بعداً پشیمان شوید.

 

من نیز با این کلمات کوتاه به شما می‌گویم که اگر ما ضعیف هستیم پس شما هم آنقدر که در “مطالعه پاکستان” نوشته‌اید قدرت‌مند و قوی نیستید، پس اول فکر کنید، سپس وزن کنید و بعد در مورد آن صحبت کنید.

 

در پایان برای تمام مردم پاکستان که ملت افغانستان را دوست دارند و به حکومت اسلامی ما به عنوان مسلمان احترام می‌گذارند، پیام دارم که بر اساس اخوت اسلامی همسایه‌گان نیک و خوبی باشند و به رژیم خود نیز در این مورد قناعت دهند.

 

حاکمان و مقامات دولت نیز در ابتدا باید اشتباهات و سیاست‌های نادرست خود را اصلاح کنند، راجع به امنیت و امان جدیت نشان دهند، از اظهارات کودکانه و غیرمسئولانه پرهیز کنند و روابط مثبت خود با افغانستان را حفظ کنند، در این کار خیر هر دو کشور می‌باشد.

ابو صارم
Exit mobile version