‎تمرینات نظامی مشترک پاکستان و آمریکا

تمرینات نظامی مشترک پاکستان و آمریکا!

نویسنده: شمس الله شهیر

در سه سال گذشته تا دورهء دوم شهباز شریف؛ روابط پاکستان و آمریکا تیره بود و شکست آمریکا درافغانستان در روابط رژیم پاکستان با کشور مذکور نیز تاثیر داشت، زیرا پاکستان در اشغال افغانستانفضای زمینی و هوایی و خاک خود را در اختیار آنان قرار داده بود و رژیم پاکستان در بازی افغان کشی؛خود را چاق نموده و در آب گل آلود ماهی می‌گرفت.

با این حال، با انتخابات ماه فبروری سال  ۲۰۲۴ و روی کار آمدن دولت ائتلافی جدید شهباز شریف در ماهمارچ، شریف تلاش کرد تا روابط و حمایت های قدیمی با ایالات متحده را تجدید کند.

عاصم منیر، رئیس ارتش کشور مذکور در سفری ۱۲ روزه به آمریکا، مذاکرات سازنده ای را با طرفآمریکایی انجام داد تا برای بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی مرگبار خود چنده جمع آورینموده و برای  کشور خود دیگر هم پروژه های بربادی را به دست آورد.

پاکستان که وضعیت امنیتی آن روز به روز بدتر میشود و وضعیت اقتصادی آن به ناکامی مواجه استمیخواهد به خاطر بیرون رفت از این حالت بحرانی و مهار نمودن وضعیت امنیتی خود؛ پروژه داعشخوارج را از آمریکا و تاجیکستان به هدف فشار آوردن بالای امارت اسلامی افغانستان؛ بگیرد.

روابط گرم این سه کشور در دولت شهباز شریف آغاز شد، جان بس معاون سرپرست وزارت امور خارجهدر امور آسیایی ایالات متحده با اینکه سفر های دیگری هم داشت به پاکستان سفر نموده و تمریناتبحری میان رژیم آمریکایی و پاکستانی در کراچی انجام یافت.

پاکستان در ماه گذشته عملیات استحکام عزم خود را اعلان نمود و بعد از یک هفته تمرینات زمینیمشترک خود با آمریکا را در پنجاب انجام داد که روز گذشته بعد از دو هفته تربیت فوج و تعلیم دهیآنان در عرصه های مختلف به پایان رسید.

پنجاب می خواهد اینچنین به کشورهای ایران، چین و روسیه پیام دهد که میان ما همکاری وجود داردومی توان در مقابل اجرای پروژه های بزرگ و همکاری های مشترک در منطقه مانع و چالشی ایجاد کرد.

همزمان چهار روز پیش، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور تاجیکستان باهم دیدارکردند و خواستار مبارزه مشترک با تروریسم در افغانستان و حکومت فراگیر در افغانستان شدند.

آن تروریزمی را که اینها در باره اش میحرفند؛ تاجیکستان خود برایش (داعش خوارج) سربازگیریمینماید و پاکستان نیز برای آنان پناهگاه های امن فراهم می کند.

اجرای مانور نظامی مشترک ایالات متحده آمریکا و پاکستان جهت ناامنی منطقه خصوصا خط فرضیدیورند بوده و از این طریق ارسال پیامی برای کشورهایی که به دنبال عادی سازی روابط ، همکاری هایمشترک و رفت وآمد با امارت اسلامی افغانستان هستند؛ میباشد.

آنها نمی خواهند یک حکومت مرکزی قوی در افغانستان وجود داشته باشد و ایالات متحده نیز به آناجازه نمی دهد که تسلط و روابط افغانستان را که از اهمیت جغرافیایی حیاتی در آسیا برخوردار است بهرقبای سابق خود (روسیه، چین و ایران) واگذار کند.

عاصم جلال
Exit mobile version