حمله به ایران را چه کسی سازماندهی کرد؟

طاهر احرار

وضعیت جهان به‌ویژه در آسیا و خاور میانه بسیار پیچیده است؛ از یک سو میزان ظلم و ستم اسرائیل به مسلمانان فلسطین افزایش یافته و از سوی دیگر میزان حمایت حاکمان عرب از ملت فلسطین کاهش یافته است.

اگر با تعمق نگاه شود حوثی‌های حاکم در یمن و حزب الله لبنان هر دو شیعه هستند که به شدت مورد حمایت ایران قرار دارند، ایران از طریق آن‌ها خاور میانه را تحت فشار نگه می‌دارد که هر دو گروه در حال حاضر از جنگ فلسطین حمایت می‌کند، حتی حوثی‌های شیعه تقریباً نزدیک به جنگ اند.

اسرائیل علیه حزب‌الله در منطقه یی از لبنان حمله می‌کند و گاهی هم با عملیات هوایی علیه سوریه، یکی دیگر از متحدان ایران را نیز سازماندهی می‌کند اما هنوز به یمن حمله نکرده است، زیرا اسرائیل نمی‌خواهد در بسیاری از نقاط بجنگد.

اسرائیل می‌خواهد به حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان و ایران که از آن‌ها حمایت می‌کند در خود ایران پاسخ دهد، بنابر این از داعش برای این منظور استفاده شد.

این یک واقعیت واضح مانند آفتاب است که روابط اسرائیل و داعشی‌های خوارج بسیار قوی و قدیمی است، اسرائیل موفق شد به دست داعش علیه ایران حمله کند و به حمایت ایران از فلسطین پاسخ بدهد‌.

این آخرین حمله اسرائیل توسط داعش نخواهد بود، دور نیست که چنین انفجارها و حملاتی در یمن نیز رخ دهد، از سوی دیگر پذیرفتن مسئولیت این انفجار از سوی داعش نشان می‌دهد که تلاش می‌شود تا وضعیت بین افغانستان و ایران را به سمت بی‌اعتمادی بکشانند که در حال حاضر جهت مثبت را در پیش دارند.

عبدالله مسلم
Exit mobile version