خطرات تفکر خوارج دیروز و داعش امروز به عنوان نمونه

بخش اول

✍️نویسنده: عبیدالله عابد

تفکر خوارج اگردر نظریات باقی بماند، سبب فساد قلبها میشود او اگر به عرصۀ عمل وارد شود سبب فساد قلبها و سرزمین ها میشود. 

وقتیکه تفکر خوارج به عمل ختم نشود، و تنها در حد نظریات و افکار باقی بماند،  دراین صورت مشغول تبدیع و تخریب و تفرقه است و مذاهب اربعه را به بهانۀ تبعیت از قول صحیح و تبعیت از سلف صالح، مردود میکند و افرادی که متسلّف مینمایانند در مساجد از دور دیده میشوند که خود را تافتهای جدا بافته نشان میدهند که آن وقت آنها بر سنّت و بقیه تمام بر بدعت قرار دارند. واکثر ما وشما تاثیر سوء جوانان حماسی براهل مسجد را دیده ایم که چهار مقاله خوانده است و گمان میکند مجتهد شده و مشغول تبدیع دیگران است! 

اما وقتی که تفکر خارجی به عرصۀ عمل وارد میشود،  موضوع خطرناک ترمیشود، آنها بخاطر فهم کج از نصوص و برداشت اشتباه از شرک و توحید، اگر قدرتی به دست گیرند،  اهل قبله را قبل از هرکسی دیگر شتاب تر میکشند،  علما و مشائخ را قبل از هرکسی زیادتر ترور میکنند،  گمان  میکنند بهترین کار را برای خدمت به دین و توحید میکنند امانمیدانند که اخسرین اعمال هستند.

مشابهش را در نحوۀ عملکرد دولت نام نهاد داعشی که خواستگاهش دعوت خوارجی است، مشاهده کردیم. و به اذن الله(عزوجل) هربار در طول تاریخ چنین تفکر خارجی سر برمی آورد الله متعال سرش را قطع میکند. و این بار با دست خودشان، خودشان را قلع و قمع و نابود کردند و با تکفیر یکدیگرشان،  صفوفشان را منقرض نمودند. و کسانی از آنان را که الله متعال به آنان ارادۀ خیر داشت، به سوی حق ارشاد نمود .

غرض اینکه ،ای برادر کریم!

  بدان که غلو نتیجه ای حتمی دارد وآن شکست است و اگرتمام دنیا برای جنگیدن با مجاهدین  فی سبیل الله جمع شوند، باز هم الله (عزوجل) با آنان است، پیروزی با مومنان است و شکست با کافران و هرگز تعداد عده و عُده ملاکی برای برتری بر دشمن نیست،  بلکه ایمان، یقین، توکل و صبر است که پیروزی را به ارمغان  می آورد.

اما انحراف از مسیر اهل سنّت و الجماعت و افتادن در دام عقاید خوارج و تکفیر به ناحق و غلو در دشمنی با مخالفان، نهایتا به این انجامید که خود اعضای دولت نام نهاد اسلامی داعشی در طی اختلافات عقیدتی، همدیگر را تکفیر و سپس تصفیه کردند.

به این شکل شکست بر آنان رقم خورد و الله متعال بدون شک بهتر از آنان را می آورد پس از تجربه ها استفاده کنید و خطای گذشته را تکرار نکنید، انسان عاقل از یک سوراخ سه بار نیش نمی خورد.

• برای اصلاح این امر بسیار مهم:

•  اولین قدم-: حذف تفکر خاطئ و غالیانه و خوارج مآبانۀ دعوت خارجی از بین جوانان مان، و تقویت عقاید و مبانی آنان بر اساس اصول اهل سنت والجماعت

• قدم دوم-: شناخت صحیح دشمن و مراتب دشمنان است مبادا کافران را به اهل قبله ترجیح بدهیم! اما فهم ناقص خارجی از این موضوع، سبب میشود که اهل بدعت را مرتد بداند و قتال با مرتد هم مقدم با کافر اصلی است و به این شیوه اهل اسلام را به نام مرتد می کُشد و کفّار را هم رها میکند.

• قدم سوم-: هدایت مسلمانان و جوانان به سوی جهادی همگانی بر ضد کفّار اصلی باشد، که متشکل ازهمۀ مذاهب اسلامی است. مسلمانان با همۀ مذاهب و مدار سی که دارند حکم انگشتان یک دست را دارند که تنها در صورت جمع شدن کنار یکدیگر و اتحادشان حول محور حبل الله المتین، میتوانند بر دشمنان غلبه یابند. اما دشمنان این امت مرحومه چنین اتحادی را نمی خواهد و برای همین است که میگویم غلات تکفیری بیم زده ترین خادمان کفّار و یهود  و نصاری  هستند،  چون دشمنان اسلام، وحدت مسلمانان را نمی خواهند، و غالیان تکفیری نیز چنین وحدتی را قبول ندارند چون اهل قبله را به بهانۀ اهل بدعت و مرتد و … میکُشند. پس عملاَ غالیان و خوارج ، اهل اسلام را می کُشند و اهل اوثان را رها میکنند و این بزرگترین خواستۀ کفّار اصلی است .

عبدالله مسلم
Exit mobile version