خوارج عصر حاضر و مسئولیت علماء

سنت خداوند متعال این‌ست که در هر عصری نمایندگان خود را به‌شکل مستقیم یا غیرمستقیم نزد هر قومی فرستاده تا باطل را نابود سازند، حق را از باطل جدا کنند و باطل را ریشه‌کن نمایند.

خداوند متعال در کلام خود این مطلب را یادآوری کرده است که می‌فرماید: (و لقد بعثنا في كل أمة رسولا أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت) [النحل: 36] به تحقیق ما به هر امتی پیامبری فرستادیم تا خدا را بپرستید و از طاغوت بپرهیزید.

هنگامی که این سلسله نبوت و ارسال پیامبران با رسول الله صلی الله علیه و سلم پایان یافت، رسول خدا صلی الله علیه و سلم اعلام کرد که (العلماء ورثة الأنبیاء). از آنجائی‌که انبیاء مال و ثروت را به ارث نمی‌گذارند بلکه علم را به ارث می‌گذارند به‌همین دلیل علمای کرام که وارثان پیامبران هستند، موظف اند به هر نحو ممکن علیه باطل زمان خود کار کنند و باطل را ریشه‌کن نمایند.

هر عصری باطل خاص خود را دارد پس علما باید علیه باطل زمان خود تلاش کنند. طوری که در زمان رسول الله صلی الله علیه و سلم باطل به صورت مشرکان ظهور نموده بود و رسول الله صلی الله علیه و سلم نیز ۲۳ سال با آنان مبارزه نمود.

پس از آنکه ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه به خلافت رسید، باطل در قالب “مانعین زکات” ظاهر شد، لذا او با باطل زمان خود مبارزه کرد.

در عهد حضرت علی کرّم‌الله‌وجهه باطل به صورت خوارج و روافض ظهور که وی علیه آن‌ها جنگید.

در زمان امام اعظم ابوحنیفه رحمه‌الله باطل به صورت خوارج و معتزله بود که وی با باطل زمان خود مبارزه می‌کرد.

در زمان حضرت امام احمد بن حنبل رحمه‌الله باطل در قالب خلق قرآن بود که وی علیه‌اش مبارزه می‌کرد.

تا زمان ما که باطل به هر شکلی ظاهر شده است، علمای حق علیه آن قیام کرده‌اند.

از این جهت همه علمای حق عصر حاضر را علیه بزرگ‌ترین باطل عصر خود که خوارج (داعش معاصر) هستند، فرا می‌خوانیم تا آنها مسئولیت خود را ادا نموده و نسل آینده را از این فتنه بزرگ که در حال حاضر در امت اسلامی گسترش یافته است، نجات دهند.

خطیب روی منبر، امام در محراب و معلم در صنف درسی خویش حقیقت خوارج امروزی (داعش) را به افراد مربوطه خود بفهماند که چه کسانی می‌باشند؛ دارای چه عقایدی می‌باشند؛ چه می‌خواهند و در این ده سالی که از ظهورشان می‌گذرد چه آسیب‌هایی به امت اسلامی به‌ویژه حرکت‌های جهادی بین‌المللی وارد کرده‌اند!.

مبارزه با خوارج امروزی تنها مسئولیت طالب نیست، زیرا این یک امر دینی است و از همین‌رو هر عالمی که خود را وارث پیامبر می‌خواند، موظف است نزدیکان خود را علیه آنان تربیت و پرورش دهد.

ابو صارم
Exit mobile version