داعش؛ از مهمان‌خانهٔ امرالله صالح تا عملیات‌ در شهرها/بخش اول

نویسنده: عمر شهید

گروه خوارج موسوم به داعش، در سال ۲۰۱۳ در عراق اعلام حضور کرد، مدتی بعد آثار آن در کشورهای مختلفی ظاهر شد، گروهی از افغان‌ها نیز در افغانستان با آن‌ها اعلام بیعت کردند.

با ظهور این گروه در افغانستان، مدتی امارت اسلامی افغانستان با افراد این گروه و معسکرات‌شان کاری نداشت، اما به نوعی آن‌ها را زیرنظر داشت.

رهبری امارت اسلامی در آن زمان؛ امیرالمؤمنین شهید ملا اختر منصور رحمه الله با ارسال نامه‌ای به بزرگان داعش، آن‌ها را متوجه شرایط و احوال ساحهٔ جهادی افغانستان کرده و موقف امارت اسلامی در برابر آنان را به آن‌ها رساند.

مدتی نگذشت، که داعش در ولایت‌های مختلف افغانستان، افراد پیدا کرد و نفوذش بیشتر شد.

آن‌ها در جوزجان و جلال آباد و کنر و زابل و چندین ولایت دیگر افغانستان شروع به فتنه‌انگیزی کردند و علیه امارت اسلامی قیام کردند.

امارت اسلامی با دیدن این حالات، قسمتی از توجه خود را به سوی آنان گرداند و فتنهٔ آن‌ها را در طی چندین مدت خاموش کرد.

روابط داعش با آمریکایی‌ها و اجیران‌شان:

داعشی‌ها در افغانستان، بعد از به وجود آمدن‌شان، با آمریکایی‌ها در رابطه بودند، آن‌ها توسط افرادی که رابط‌ شان با آمریکایی‌ها بودند، کمک می‌گرفتند و بارها چرخک‌های آمریکایی برای آنان مهمات انداختند و به نفع آنان، در جنگ‌های‌شان علیه مجاهدین امارت اسلامی، مواضع مجاهدین را هدف قرار دادند.

اواخر ایام زوال آن‌ها از ولایت‌ها بود که کم‌کم روابط پنهانی داعش با آمریکایی‌ها و حکومت سابق و در رأس آن امرالله صالح ظاهر می‌شد.

بارها در جبهات مختلف، زمانی که به آخرین سنگرشان طرد شدند و از طرف مجاهدین امارت اسلامی در محاصره قرار می‌گرفتند، چرخک‌های حکومت سابق به داد آن‌ها می‌رسید و آن‌ها را به کابل می‌رساندند و در آنجا هم تداوی می‌شدند و هم جای داده می‌شدند.

ترور علمای حقانی:

بعد از ورود داعشی‌ها به کابل، آن‌ها در مهمان‌خانه‌های خاص ارگ حکومت سابق و در اتاق‌های مخصوص امنیت ملی آن زمان، توسط امرالله صالح جای داده شدند و برای انجام اهدافی تربیت می‌شدند.

سال‌های اخیر حکومت اجیر بود، که پلان ترور و از سرراه برداشتن علمای حقانیی که مخالف حکومت بودند، توسط امرالله صالح پلان‌ریزی شد و توسط محافظ شخصی او که مسئول داعش در افغانستان بود، عملی می‌شد و علمای بزرگی در کابل به شهادت رسیدند.

همان داعشی‌هایی که توسط چرخک‌ها به کابل انتقال داده شدند،‌ به کار گرفته می‌‌شدند و علما را ترور می‌کردند. ویدیوها و عکس‌های مختلفی از برنامه‌های ساختگی و پرچم‌های داعش در مرکز امنیت ملی حکومت اجیر سابق پخش شده که نشان می‌دهد داعش در افغانستان به رهبری امرالله صالح پیش می‌رفته و اهداف آنان را عملی کرده است.

عبدالله مسلم
Exit mobile version