داعش؛ یک پروژه ناکام بخش اول ابو رضوان انصاری

داعش پدیده‌ای است که جهت بدنام ساختن و از بین بردن گروه‌های جهادی ایجاد و ارائه شده است.

 

خداوند متعال پروژه داعش را که برای شکست جنبش‌ها، گروه‌ها و سازمان‌های جهادی برنامه‌ریزی شده بود و به دنبال بیگانگی مردم از این گروه‌ها بود؛ با ناکامی و نابودی مواجه نمود و با از بین بردن این حرکت، چراغ هدایت و سعادت جهاد را برای سایر گروه‌های جهادی روشن نگه‌داشت.

 

در واقع هر جنبش و اندیشه‌ای از مرحله آغازین اهداف خود را نشان می‌دهد، داعش نیز بر اساس ساختار اولیه خود نشان داد که این جنبش هیچ محدودیتی نمی‌شناسد.

 

داعش در این تلاش بود که با پرداختن به روش خود ساخته‌ای اسلامی، راه مقدس جهاد را غلط به مردم عرضه کند و اهداف پاک مجاهدین را به سیاست‌های ناپاک و مصلحت‌آمیز آلوده سازد اما خداوند سبحانه و تعالی چون نور و هدایت خود را جاودان می‌نماید؛ این حرکت را ناکام کرد.

 

خداوند متعال می‌فرماید: «يُريدونَ لِيُطفِئوا نورَ اللهِ بِأفواهِهِم وَاللهُ مُتِمُّ نورِهِ وَلو كَرِهَ الكافِرونَ» ترجمه: «آنها می‌خواهند نور خدا را با دهان‌های خود خاموش کنند و خداوند نور خود را کامل می‌سازد هرچند که به کافران خوشایند نباشد».

 

خداوند متعال در این آیه راه مقدس جهاد را بسیار زیبا بیان کرده و حرمت راه فکری جهاد را آشکار کرده است. واضح بیان نموده است که افراد زیادی وجود دارند که با نیات شوم خود بر نور خداوند متعال پرده می‌اندازند اما خداوند متعال چهره‌های آن‌ها را سیاه نموده و پروژه‌های آن‌ها را با ناکامی مواجه می‌نماید.

 

پروژه داعش نیز یکی از آن رویکردهایی بود که راه پاک و مقدس جهاد را بدنام می‌کرد اما باید به خوبی درک کند که الله سبحانه و تعالی از مجاهدین واقعی استفاده خواهد کرد تا این راه را پاک و مقدس نگه دارند.

 

عواملی که باعث شکست داعش شد:

داعش در عمر کوتاه خود جنایات زیادی مرتکب شد و صفحه خود را بسیار کثیف کرد. به سبب وجود این عوامل، عمر و مسیر این حرکت کوتاه‌تر از چیزی شد که مردم تصور می‌نمود.

۱_: عدم وجود ایدئالوژی ثابت:

داعش علی‌رغم داشتن آمادگی‌هایی استخباراتی و امکانات دفاعی و تهاجمی؛ به دلیل نداشتن ایدئالوژی ثابت نتوانست عمر خود را طولانی کند و راه انتخابی خود را به پایان برساند.

 

اعضای داعش که خود را وقف این راه کرده‌اند، در بسیاری از موارد دیده شده‌اند که برای ثابت ماندن خود هیچ فکر و راهبرد ثابتی ندارند؛ افکار پراکنده و راه‌های غلط مختلف فرصتی به این پدیده شوم نداد که بیشتر ادامه داشته باشد.

 

۲_: عدم حمایت مردمی:

داعش چون یک پدیده دینی و مردمی نبود‌، در مغایرت با مردم و اعتقادات دینی آنان قدم برداشت و در مدت بسیار کوتاهی جایگاه انسانی و مذهبی خود را از دست داد و از صحنه حذف شد.

 

ادامه دارد …

عاصم جلال
Exit mobile version