داعش آخرین امید جامعه جهانی بود

احمد منصور

اگر از علت تشکیل داعش صحبت کنیم، آشکار است که برای سرکوب نمودن جنبش‌های جهادی علیه متجاوزان در جهان اسلام به وجود آمده است، دنیا از این‌ موضوع که داعش کجا به اهداف خود رسید و کجا شکست خورد نیز آگاه است! ترس جهانیان از نظام اسلامی، عملی شدن آن برخلاف میل‌شان در افغانستان و فرار نمودن تعلیم‌داده‌گان ۲۰ ساله آن‌ها باعث نگرانی شدید شده است؛ از یک طرف توافق دوحه را امضا کرده است و از طرف دیگر کسی را که روی خود را به سوی‌اش برگرداند، ندارد، این وضعیت از دایره تحمل‌شان بیرون شده است.

آن‌ها از محدودیت‌های اقتصادی و بانکی و سفرهای برخی از رهبران امارات به عنوان ابزاری برای پذیرش خواسته‌های غیرقانونی خود استفاده کردند اما امارت بدون هیچ امکاناتی ساختن بندها و پروژه‌های بزرگ را شروع نمود که این اقدام نه تنها خشم جهان را برانگیخت بلکه باعث سردرگمی همسایگان شد.

در نهایت کشورهای غربی محدودیت‌های خود را افزایش دادند و کشورهای منطقه به دستور قدرت‌های بزرگ دست به ایجاد درد سر در قبال امارت بردند، پروژه ناکام داعش را مجدداً تقویت نمودند که پاکستان و تاجیکستان نقش مهمی در آن داشتند، پاکستان سعی می‌کرد مانند دولت‌های قبلی امارت را تحت نفوذ و رسوخ خود درآورد اما استقلال امارت این خواب پاکستان را شیطانی تعبیر کرد. بر اساس گزارش‌ها پاکستان مراکزی برای داعش در مناطق قبایلی ایجاد کردند.

جدیت امارت در نابودی خوارج و مشکلات اقتصادی و سیاسی در پاکستان باعث شدند که به آموزش داعش در مقیاسی که نیاز احساس می‌شد، شوق و رغبت نباشد اما این بدین معنا نیست که پاکستان از ایجاد مشکلات در کشور ما دست‌برادر شده باشد.

تاجیکستان را از یک‌سو پروژه قوشتپه مجبور به حمایت از داعش کرد و از سوی دیگر کشورهای شناخته‌شده منطقوی او را به این کار تشویق می‌کرد اما زمانی که استخبارات امارت بسیاری از داعشی‌ها را که شهروندان تاجیکستان بودند دستگیر کرد و اعتراف نمودند که تاجیکستان در تامین مالی و تجهیز پروژه مذکور مشارکت داشته است، این کشور رسوا شد. گرچه دنیا در تلاش ترساندن امارت توسط مهره‌های قدیمی است اما آن‌ها آزمایش شده‌اند که چشم امارت از وجودشان نمی‌سوزد. شاید داعش تا مدتی سوژه‌ی تبلیغاتی باشد اما جهان و منطقه نه تنها در فراهم نمودن محیط فیزیکی برای داعش ناکام خواهد شد بلکه رسوا نیز می‌شود. ان‌شاء الله

عبدالله مسلم
Exit mobile version