داعش از آغاز تا پایان! بخش سوم

طاهر أحرار

پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا، بقیه مجاهدین عرب افغانستان را ترک کردند و بیشتر آن‌ها به کشورهای عربی بازگشتند. زمانی که خون‌خواران غربی به عراق حمله کردند، همین مجاهدین القاعده بودند که حملات شدیدی علیه دشمن به راه انداختند و خسارات مالی و جانی زیادی به بار آوردند.

در آن زمان، جهاد توسط ابو مصعب زرقاوی رهبری می‌شد؛ او از طریق سیف‌العدل با اسامه بن لادن رحمه‌الله رابطه پیدا نمود، اسامه بن لادن به دلیل فعالیت‌های خوب زرقاوی در اردن او را در القاعده شامل نمود.

ابو مصعب زرقاوی، اسامه بن لادن را در هرات مستقر کرد اما پس از حمله آمریکا به افغانستان به ایران هجرت کرد. زرقاوی در سال ۲۰۰۱ میلادی سازمان منظم به نام القاعده در عراق را در تأسیس کرد که در روزهای آغازین تقریباً ۱۰۰۰۰ سرباز آموزش دیده داشت.

پس از حمله به عراق ابو مصعب زرقاوی رسماً در سال ۲۰۰۴ با اسامه بن لادن بیعت کرد و به مبارزان خود را در القاعده شامل نمود، آن‌ها علیه غرب مقاومت شدیدی از خود نشان دادند و به همین دلیل ابومصعب زرقاوی شهرت جهانی پیدا کرد.

زرقاوی در زمان حیات خود سنی‌های عراق را سازماندهی کرد و آن‌ها را در یک تنظیم گرد آورد، به نیروهای غربی پاسخ‌های دندان‌شکنی داد و به مسلمانان سنی آن سوی مرز سوریه روحیه جهاد بخشید.

زرقاوی در حمله هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۶ میلادی به شهادت رسید. ابوحمزه المهاجر به جای ابومصعب الزرقاوی به عنوان رئیس القاعده در عراق انتخاب شد، او در نخستین سخنرانی‌اش گفت: به عملیات استخوان‌برنده علیه کفار نیاز است. او راه زرقاوی را تعقیب نمود و تحت رهبری عمومی القاعده به جهاد خود ادامه داد.

سنی‌ها در عراق می‌خواستند گروه‌ها و باندهای کوچک را از بین ببرند و به جای آن‌ها نیروی متحد و قوی تشکیل دهند تا بتوانند موقعیت خود را در عراق حفظ کنند، به خوبی با نیروهای غربی در منطقه مقابله نمایند و همچنین به نیروی واحدی در برابر شیعیان تبدیل شوند.

ایمن ظواهری و سیف العدل در سال ۲۰۰۵ پیشنهاد کردند که امارت اسلامی عراق باید تأسیس شود، برخی از خودخواهانه دیگری که بعداً توضیح خواهم داد، خواستند که خلافت اسلامی عراق ایجاد شود. همین نکته بود که اهل تسنن را پارچه پارچه کرد، دست‌آوردهای‌شان از بین رفت و قتل عام آغاز گردید.

امیدواری‌هایی که گویا بزم اسلام در جهان عرب برقرار و نظام اسلامی حاکم می‌شود، با خاک یک‌سان شدند‌‌. اینکه در عراق چه گذشت … در بخش بعدی به این مورد خواهیم پرداخت.

ادامه دارد …

ابو صارم
Exit mobile version