زخمی ناسور بر پیکر امت اسلامی

✍ محمدداود مهاجر

فتنهٔ خوارج از همان زمانِ رسول خدا -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- شروع شد؛ اما در حد اینکه فرد شمارهٔ اول این «جماعتِ‌فریب‌خورده» به‌نام «ذوالخُویصرة» بر ذات اقدس پیغمبر اکرم -أرواحنا له الفداء- با زبانش حمله کرد و به ایشان گفت: «يَا مُحَمَّدُ، اعْدِلْ؛ فَوَاللَّهِ مَا عَدَلْتَ مُنْذُ الْيَوْمَ…» [مسند أحمد/١١٦٢١] ای محمد عدالت کن! به‌خدا قسم تو امروز عدالت نکردی…!

حضرت عمر رضی‌الله‌عنه اجازه خواست تا به‌خاطر این گستاخی‌، گردنش را بزند؛ اما پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه وسلم گفتند: «دَعْهُ ؛ فَإِنَّ لَهُ أَصْحَابًا يَحْقِرُ أَحَدُكُمْ صَلَاتَهُ مَعَ صَلَاتِهِمْ، وَصِيَامَهُ مَعَ صِيَامِهِمْ، يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ لَا يُجَاوِزُ تَرَاقِيَهُمْ ، يَمْرُقُونَ مِنَ الدِّينِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِيَّةِ…» [بخارى/٣٦١٠] بزارش ای عمر! برای این فرد یارانی خواهد بود که شما نماز و روزهٔ خود را در برابر نماز و روزهٔ آنان بسیار کم می‌شمارید. قرآن را تلاوت می‌کنند اما از گلوی‌شان بالاتر نمی‌رود (یعنی قبول نمی‌شود) از دایرهٔ اسلام خارج می‌شوند همانند تیری که از بدنهٔ شکار بیرون می‌شود.

خوارج مفکورهٔ عجیبی داشتند و خود را بر راه حق تصور می‌کردند (چنانچه بعضی از علما آنان را مصداق آیت {قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًاالَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا} دانسته‌اند؛ یعنی گمان می‌کنند بر راه و عمل درست قرار دارند؛ اما غلط می‌روند و در دنیا و آخرت زیان‌کار شدند). آنها بر نظریات خود چنان سخت بودند که نظیر نداشتند؛ اما برداشت‌های‌شان از قرآن و سنت باطل بود؛ تاویلات و ترجمه‌ای که از قرآن داشتند غلط بود؛ لذا خون مسلمانان را با خواندن آیاتی چند مباح می‌دانستند و قتل و غارت می‌کردند؛ چنانچه نعرهٔ ایشان در توجیه بغاوتی که در برابر أمیرالمؤمنین حضرت علی -رضی‌الله‌عنه- داشتند آیت {إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ} بود و آن مبارک در جواب شان می‌گفت: «كلمةُ حقٍ أرِيد بها باطلٌ» سخن درستی که از آن معنای باطلی اخذ شده است.

خویصره (اولین خارجی) فکر می‌کرد که او از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم عادل‌تر است(!)؛ لذا بر ایشان در تقسیم غنایم اعتراض کرد.

خوارج این زمان (داعشی‌ها) نیز خود را بر حق می‌دانند و بقیهٔ امت اسلامی ازجمله مجاهدان فی‌سبیل الله در افغانستان و شام را بر باطل می‌پندارند؛ گذشته از باطل دانستن که آنان را «مرتد» و «مباح‌الدم» می‌شمارند! و از همین بابت است که تا سرحد انفجار دادن خود در میان مجاهدان پیش می‌روند و آنرا برای خود شهادت گمان می‌کنند (اما غیر از جهنم ان شاءالله جایی دیگر ندارند).

خوارج نام‌های مختلفی داشته‌اند ابتدا به نام «قراء» قاریان و حافظان قرآن مسما بودند و با نام‌های «حروریه»، «خوارج» و امروزه نیز با نام «داعش» مشهور گشته‌اند؛ اما عملکرد و عقاید کلی دواعش امروزی در برابر امت اسلامی، هم‌وزن و برابر با خوارج زمان صحابه -رضی‌الله‌عنهم- است.

خوراج، حضرت عثمان -رضی‌الله‌عنه- را شهید کردند و سپس با داخل‌شدن در گروه حضرت علی -رضی‌الله‌عنه- او را نیز در بعضی از امور که خطا فکر می‌کردند، تهدید به قتل می‌نمودند (اما علی -رضی‌الله‌عنه- در ابتدا سخت نمی‌گرفتند یا اینکه از فتنه‌ای جدید خوف داشتند لذا مراعات‌شان می‌کردند) تا اینکه تا سرحد تکفیرِ حضرت علی -رضی‌الله‌عنه- پیش رفتند و ایشان را حکم کفر دادند و سپس با نیت رفتن به جنت و شهیدشدن(!)، در برابر این شیرخدا ایستادند و گویا عاشقانه خود را در برابر شمشیر حیدر کرار قرار دادند و حضرت ایشان نیز اکثریت آنانی را که توبه نکردند از دمِ تیغ گذراندند و کشتند (الله متعال از او راضی باد)؛ اما این زخم ناسور بالآخره کار خود را کرد و ایشان را به شهادت رساندند. لعنهم الله و أخزاهم فی الدنیا والآخرة

داعشی‌های امروزی نیز عین همان خوارج اند:

مسلمانان افغانستان و شام را مشرک و مرتد می‌دانند به‌خصوص مجاهدان را.

کشتن مجاهدان و مردمان افغان‌زمین و شام را برای خود تقرب الی‌الله می‌پندارند و خود را در میان مساجد، مردم عوام و شفاخانه‌ها منفجر می‌کنند و گویا پروانه‌وار خود را در بهشت می‌اندازند(!) أعاذنا الله من سفاهتهم وشرّ فتنتهم.

پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- ایشان را «كلاب أهل النار» [ابن ماجة/١٧٦] یعنی «سگان اهل جهنم» خطاب کرده‌اند.

پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- ایشان را «شَرُّ قَتْلَى قُتِلُوا تَحْتَ أَدِيمِ السَّمَاءِ» [سنن‌ابن‌ماجة/۱۷۶] (بدترین کشته‌‌شده‌های زیر آسمان) شمار كرده‌اند.

پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- در مورد جهاد با ایشان فرمودند: «لَئِنْ أَنَا أَدْرَكْتُهُمْ لَأَقْتُلَنَّهُمْ قَتْلَ عَادٍ» [بخاری/۳۳۴۴] اگر من ایشان را دریابم چنان می‌کشم و ازبین می‌برم مانند ازبین‌رفتن قوم عاد.

پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- در مورد مجاهدی که در برابر ایشان کشته شود فرمودند: «وَخَيْرُ قَتِيلٍ مَنْ قَتَلُوا» [سنن‌ابن‌ماجة/۱۷۶] بهترین شهید همان است که به‌دست ایشان (یعنی خوارج) کشته شود.

 و صدها صفات و سخنانی که مقاله را به درازا می‌کشد.

سخن آخر اینکه: آمریکا، اروپا، اسراییل و دیگر کشورهای کفری همه از حملات باغی‌های داعشی در امان اند؛ اما مردمان اهلسنت و فقیر شام و افغانستان هدف اساسی حملات ایشان قرار دارند!

مردم مسلمان ما را می‌کشند و این را جهاد و «خلافت اسلامی» می‌نامند!

حیف است بر صاحبان چنین عقل و این طرز تفکرِ غلط از قرآن و سنت! و البته صد افسوس بر تابعان بدون بصیرت ایشان!

بیست‌سال جهاد علیه ائتلاف آمریکا بود اما ایشان نامی از جهاد نمی‌بردند غیر از قتل مجاهدان!

پس اهداف بغات داعشی معلوم است که فتنه‌انداختن در میان مسلمانان و ناامن کردن حکومت‌های اسلامی است و بس!

اما کورخوانده‌اند؛

این فتنه در طول تاریخ سربرآورده و دوباره شاخ‌هایش شکسته شده‌اند و این‌بار نیز آتشش ان شاءالله خاموش خواهد گشت. أعاذنا الله و أمتنا من شرهم

عبدالله مسلم
Exit mobile version