زوال یک امپراطوری دیگر

طاهر احرار

این سرزمین سابقه طولانی در شکست امپراطوری‌ها دارد، در اینجا نوجوانان در ۲۶ دلو با فدا کردن سرهای خود بر قدرت بزرگ شوروی پیروز شده و استقلال را به دست آوردند.

روس‌ها تلفات بسیار بالایی جانی داشتند اما با استناد از برخی آژانس‌های خارجی تلفات بدنی آن‌ها به شرح زیر است:

از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۶ حدود ۲۶۰ هزار نفر که بیشتر آنها سرباز بودند، در افغانستان ایفای وظیفه می‌کردند که از این تعداد فقط ۵۲۵۰۰۰ نفر نیروی نظامی بودند؛ ۹۰۰۰۰ نفر مربوط اردو و ۵۰۰۰۰ نفر از واحدهای مرزی و جوامع فرعی وابسته به KGB بودند.

تلفات نیروهای مسلح داخلی و مرزی روسیه ۱۴۴۵۳ نفر بود، تلفات فوج آن‌ها ۵۷۳ نفر بود، در این مدت ۲۸ نفر از کی‌جی‌بی و سازمان‌های مرتبط، ۲۰ نفر از سایر وزارت‌خانه‌ها و ۱۴۱۷ نفر از شرکت‌های ساختمانی کشته یا دستگیر شده‌اند، ۱۱۹ نفر بعدا آزاد شدند که ۹۲ نفر از آ‌ن‌ها به روسیه و بقیه به سایر کشورها رفتند، در این تلفات ۵۳۷۵۳ زخمی‌های شدید بودند.

ملت مجاهد افغانستان وسائل پیشرفته هوایی و زمینی و وسائط نقلیه ابرقدرت شوروی را بدون امکانات و اسلحه‌های معمولی نابود کردند، اگرچه غرامت مالی آنها چند برابر بیشتر بوده ولی بر اساس برخی منابع، غرامت مالی و نظامی آنها به شرح زیر است:

_انهدام ۱۱۸ هواپیمای جنگنده؛

_انهدام ۳۳۳ هلی‌کوپتر؛

_از بین رفتن ۱۴۷ تانک؛

_انهدام ۱۳۱۴ زره‌پوش‌های جنگی و باربری؛

_نابود شدن‌ ۴۳۳ توپ و راکت‌انداز؛

_نابود شدن ۱۱۳۸ واسطه‌ی مخابره سیار؛

_انهدام ۵۱۰ واسطه پیشقراول مانند جرثقیل، تراکتور و غیره؛

_انهدام ۱۱۳۶۹ لاری و‌ تانکرهای تیل.

خلاصه اینکه بعد از فروپاشی و شکست سخت ارتش سرخ شوروی در افغانستان؛ پیکر شیطانی آن تکه تکه شد و سیستم کمونیستی برای همیشه نابود گردید.

عبدالله مسلم
Exit mobile version