سیر ۲۰ سال اخیر!

سعید فاتح

بیست سال پیش، امارت اسلامی پس از حکومت بر سراسر افغانستان، نزدیک بود ولسوالی پنجشیر را تصرف کند که مسعود، ربانی و سایر جویندگان دالر از آمریکا و ناتو درخواست کمک کردند.

هدف اصلی آمریکا نابودی نظام اسلامی بود که دلیل اتحاد ملت پنداشته می‌شد و خطری برای حکومت یهودیان در آینده به حساب می‌آمد. مجاهدین با حالت دشواری مواجه بودند؛ آمریکا مردم عام و بی‌گناه را بمباران می‌کرد و آن‌ها را به شهادت می‌رساند.

در دوج این بمباران‌ها کابینه‌ی منتخب‌شده در بن و متعهد به منافع غرب وارد کابل شد، اکثریت اعضای کابینه کسانی بودند که غرب سال‌ها جهت فساد و خیانت در اداره جمهوریت آن‌ها را بسیار خوب آموزش داده بود.

این کابینه به نام اطلاعیه دولت موقت بر کرسی قدرت نشست؛ آمریکا و این نهادها وارد فاز قساوت شدند و آن را تشدید کردند، ملت خواهان آرامش بود اما توسط آن‌ها یا مفقود می‌شدند یا به طرز فجیعی به شهادت می‌رسیدند.

این حالات باعث بیداری و تشدید احساسات نیروهای مقدس جهادی ا.ا.ا شد. قشر دینی کشور که در صف نخست قربانی تمام انقلاب‌ها نقش بارز داشته است، بار دیگر به جنگ علیه دشمن در معرکه شاهی‌کوت قدم گذاشت. جنگ در همه جا تا حد ممکن شعله‌ور بود و تلفات روز‌به‌روز بیشتر می‌شد اما تمام ملت به دو قسمت تقسیم شده بود؛ یک‌سو طالبان مقدس و سوی دیگر مهاجمان و حامیان داخلی به نام دولت.

طالبان خواهان امنیت بودند، اجرای احکام شرعی هدف شان بود، هیچ خارجی را نمی‌پذیرفتند، حتی گاهی اوقات اعضای خانواده با آن‌ها همکاری نمی‌کردند اما باز هم ملت تا حد امکان به آن‌ها کمک می‌کرد؛ حمایت مالی تمام انقلاب را ملت به دوش کشید؛ با مجروحیت، زندان، رنج و شهادت عزم‌های‌شان بیشتر محکم می‌شدند.

از سوی دیگر، متجاوزان در صدد نابودی اسلام بودند، از حمایت ۵۲ کشور و سلاح‌های سنگین برخوردار بودند، اما روحیه آنها روز به روز ضعیف می‌شد. با وحشت در میان ملت مدال قهرمانی را از یهود می‌گرفتند، مرگ‌شان برای شهادت و جنت نه بلکه برای کسانی بود که از غرب آمده بودند. در عشق به مادیات چنان غرق بودند که در طول بیست سال حق و ناحق را درک نکردند.

بیست سال جنگ بین حق و باطل طول کشید، سرانجام گروه مجهز، قوی و زیاد از نظر مادیت اما باطل شکست خورد، از سوی دیگر گروهی با تجهیزات ضعیف، تعداد اندک اما مسلح به سلاح ایمان و نیرومند به قدرت رسید، پس از به قدرت رسیدن به جای انتقام، عفو عمومی صادر کرد، قاتل را بخشید و برای آبادانی کشور تلاش کرد. این مردم صادق الحمدلله اکنون پس از سیر سه ساله به حدی رسیده‌اند که می‌توانند امیدهای مرده امت را زنده کنند.

ابو صارم
Exit mobile version