ضمیر کابلوف: داعش را آمریکا و ناتو در افغانستان ایجاد کرد

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان بار دیگر با تاکید گفته است که شاخه داعش-خوارج در افغانستان با تلاش آمریکا و انگلیس ایجاد شده و از حمایت آن‌ها برخوردار است.

ضمیر کابلوف این اظهارات را اخیراً در مصاحبه خود با تلویزیون RTVI شریک ساخته است.

کابلوف گفته است: “داعش خراسان حدود ۱۰ سال پیش زمانی که آمریکا و ناتو در افغانستان نیروی زیادی داشت، ظهور کرد اما به محض ظهور خود، ابتدا طالبان را هدف قرار دادند که در برابر نیروهای مسلح مقاومت می‌کردند، نه آمریکایی‌هایی را که مهاجم بودند».

به گفته ضمیر کابلوف، “داعش مانند جوانه‌های پس از باران [قارچ] قیام کرد. این سخن خیلی مهم است. وقتی ما این سخن را به آمریکایی‌ها و دوستان شان می‌گفتیم آن‌ها تمام تلاش خود را به خرج می‌دادند تا تهدید داعش را کمرنگ جلوه دهند و ادعا می‌کردند که تهدید اصلی در افغانستان، القاعده است”.

 

کابلوف برای اثبات حرف خود به رهایی داعش از عملیات امارت اسلامی در ولسوالی‌های درزاب و قوشتپه جوزجان توسط آمریکایی‌ها و رژیم دست‌نشانده وقت در اواسط سال ۲۰۱۸ اشاره کرده است. “… زمانی‌که طالبان با داعش شروع به جنگ کردند، داعش را تحت فشار قرار دادند و نزدیک بود آنها را نابود کنند، در همان زمان هلی‌کوپترهای آمریکایی ظاهر شدند و داعش را از صحنه نبرد خارج کردند. بارها چنین اتفاقاتی رخ داده است و ما علنی نیز کرده‌ایم”.

 

کابلوف افزوده است که خوارج خراسان در واقع عملاً فقط با دشمنان آمریکا می‌جنگد و آمریکا نمی‌خواهد آن‌ را تضعیف کند، “[اسلامی امارت] در کشمکش با داعش با مشکلات مواجه است اما پرسش مهم این‌ست که چرا؟ زیرا آمریکایی‌های فراری و کشورهای عضو ناتو امارت اسلامی را تحریم کردند، دارایی‌های ملی را ربودند و امارت را تا حد ممکن در انجام عملیات ضد تروریستی تضعیف کردند. ما باید در این مورد فکر کنیم. این بدین معناست که جهتی وجود دارد که از سرکوب شدن داعش خراسان توسط [امارت اسلامی] لذت نمی‌برد”.

ابو صارم
Exit mobile version