عزم جدی؛ پایان دهنده به حکومت ستمگران

سلیم عمر

این روزها صفحات مجازی آمیخته با خبرهای خوشایند و حتی ناراحت کننده هستند؛ از یک سو ظلم و استبدادی که همواره آسمان غزه و شام را سیاه می‌کند و از سوی دیگر انقلاب مردم بنگلادیش و پایان حکومت یک ستمگر، خوشی و مسرت را در قلب پدید می‌آورد.

 

امروز نه تنها مردم بنگلادیش، بلکه تمام مسلمانان جهان از این تحول بزرگ و انقلاب در خوشی بسر می‌برند و این دست آورد، در نتیجه‌ی عزم آهنین و قربانی‌های بیشمار ملت بنگلادیش بود.

 

در تاریخ ، هرگاه ملت‌ها عزم جدی و قیام یک پارچه را پیش رو گرفتند و اراده‌ی قربانی و جانفشانی را سر لوحه‌ی زندگی شان قرار دادند، آنها طعم آزادی و حریت را تجربه کردند.

 

در حقیقت، عزم و اراده‌ی قوی در راستای تحقق اهداف می‌تواند ملت‌ها را از بردگی حکام و سر سپردگان به اهریمن رها سازد و نمونه آن در ملت‌های مسلمان و غیر مسلمان به ثبت رسیده است؛ از عزم و اراده مردم ویتنام در مقابل تجاوز آمریکا و شکست آن توسط ملت ویتنام تا ده‌ها مکان دیگر که در تاریخ به ثبت رسیده است.

 

در این میان، ملت افغانستان نیز تجربه‌های گوناگونی را در صفحات تاریخ خود گنجانده و عزم جدی آنها سبب شد تا سه ابر قدرت را در طول یک قرن به زانو در آورند.

 

استعمار پیر انگلیس، قشون سرخ و ائتلاف

بین المللی”ناتو”، سه ابر قدرت جهانی بودند که در طول یک قرن به زانو در آمدند.

 

سه قدرت جهانی که با غرور و ادعا و با تمام تجهیزات پیش رفته که در اختیار داشتند، در مقابل عزم قوی و فولادین مسلمانان افغانستان زبون گشته و عزم کنندگان افغان نیز در تاریخ درخشیدند.

عزم جدی در مقابل ریشه کن کردن ظلم و استبداد، سختی‌هایی را هم در پی دارد که چه بسا مردم برای رسیدن به هدف با عزم جدی، به خاک و خون کشیده شده اند و اسارت و جراحت را هم تحمل کرده‌اند؛ اما در نهایت آرامش، آزادی و سربلندی از آن شان بوده است.

 

با این حساب، در میابیم که عزم جدی؛ پایان دهنده به حکومت‌های ستمگر خواهد بود.

ابو صارم
Exit mobile version