عوامل مؤثر تفکر افراطی و خارجی

مولوی مستغفر الحنفی

خوارج که خسارات هنگفت و جبران ناپذیر مادی و معنوی را در این قرن به امت‌ وارد نموده و‌ در حال حاضر نیز وارد می‌کنند عوامل آن چه می‌تواند باشد؟  در اینجا به بررسی عوامل می‌پردازیم.

1_ جهل یا نادانی:

یکی از دلایل اصلی ظهور خوارج جهل و نادانی است، خوارج غالباً از مسلمانانی تشکیل می‌شوند که یا به تازگی مسلمان شده‌اند و یا مدت زیادی مسلمان بوده‌اند اما به خاطر حکومت‌های کافر مدت زیادی از معلومات اسلامی دور بوده‌اند یا در کشور اسلامی هستند اما نوجوان هستند یا زنان مسلمان و یا غیره … که همه این اقشار عموماً از دانش اسلامی و فقهی بسیار اندکی برخوردار اند از همین‌رو استخبارات کفار سعی دارند که افکار افراط‌آمیز را در بین همین افراد گسترش دهند تا خوارج شوند، در میان بقیه مسلمانان از این‌رو برای ترویج عقیده خوارج تلاش نمی‌شود که آن‌ها تقریباً اسلام را می‌شناسند، پس هر کسی مقتضیات دین مبارک اسلام را تا حدودی درک کند هرگز خارجی نمی‌شود. نمونه‌های عملی این سخنان را ما دیده‌ایم. اکثر خوارج جهان یا از کشورهای تاجیکستان و ازبکستان هستند و یا از گروه مسلمانان ایغور‌ چین و ترکستان هستند و مسلمانان این کشورها توسط رژیم‌های کمونیستی مسلط  به آنها از معلومات اسلامی دور نگهداشته شده‌اند، به‌همین دلیل است که سریعاً با سخنان و تحریفات خوارج اشتباه می‌روند.

کسانی که در کشورهای اسلامی قربانیان خارجیت قرار گرفته‌اند یا کودکان هستند یا زنان و یا جوانان بیابان‌نشینی که به دین علاقه دارند اما کاملاً از دین بی‌خبر اند، پس تمام این اقشار بیشتر در خوارج یافت می‌شوند و به دلیل بی‌اطلاعی از علوم اسلامی، خیلی زود خوارج می‌شوند.

2_ پول:

چون خوارج یک سازمان مشترک استخباراتی آمریکا و اسرائیل است از آن حمایت مالی زیاد می‌کند یعنی با خوارج پول بیشتری پیدا می‌شوند حتی در حدی که برای انجام برخی عملیات به آن‌ها هزاران دالر جایزه داده می‌شود، پس برخی از جوانان که پول‌دوست هستند و گناه به نظر آن‌ها گناه نیست به خوارج می‌پیوندند و کسب درآمد می‌کنند که مثال واضح آن شهاب المهاجر است؛ شهاب المهاجر که در زمان جمهوریت اسکورت و‌ محافظ امرالله صالح بود با روی کار آمدن امارت اسلامی به صفوف خوارج پیوست و در آنجا یکی از افراد کلیدی شد.

خوب؛ بالفرض و التقدیر! شهاب المهاجر اگر در غم دین بود محافظ امرالله صالح می‌شد؟ حتماً او فرد پول است، کار وی گواه بر این است که خوارج پول می‌دهند و به‌همین دلیل شهاب المهاجر هم رفت.

3_ نفس‌پرستی:

خوارج با تراشیدن دلائل دینی در صفوف خود چنان کارها و اعمالی را برای خود حلال کرده‌اند که در هیچ جای دیگری حلال نمی‌شوند از همین‌رو جوانانی که می‌خواهند خواهشات نفسانی خود را در فضای آزاد بر آورده کنند به‌ خوارج می‌پیوندند.

مثلاً در هیچ گروه اسلامی دیگری کسی نمی‌تواند زنان را در سنگر جهاد نزد خود نگه دارد اما خوارج برای این کار دلایلی ایجاد کرده‌اند و هر زنی را که از علاقه‌های عمومی خوش کنند به زور با خود می‌برند و در آنجا ازدواج می‌کنند.

دیگر اینکه هیچ گروه اسلامی نیست که زنی را به قصد طلاق حلال کند، یعنی با یک زن ازدواج کند و دیگری را طلاق دهد اما این کار عادت عمومی خوارج است که در میان شان یک نفر می‌تواند بیشتر از بیست زن را به نکاح بگیرد و طلاق دهد.

خوب! وقتی هم پول زیاد باشد و هم محدودیت‌های کامل زنان و شهوات برطرف شوند قطعاً در چنین گروهی افراد بیشتری در معرض تمایلات خواهشانه قرار می‌گیرند زیرا در هیچ جای دیگری به اندازه خوارج فرصتی برای تحقق خواسته‌های نفسانی وجود ندارد.

4_ جنگ تبلیغاتی:

از آنجایی‌که خوارج اداره استخباراتی آمریکا است، فرصت‌های کاملی را برای تبلیغات رسانه‌ای برای شان فراهم کرده است.

سایر مجاهدین که در یک گروه فعالیت می‌کنند؛ گروه، کانال یا سایت‌شان بلافاصله توسط کفار مسدود می‌شود اما برخی از چینل‌های خوارج سالهاست که برای‌شان فعالیت می‌کنند اما هرگز بلاک نمی‌شوند.

آن‌ها در نشریات خود فیلم‌های جذاب و احساساتی می‌سازند، بچه‌های مسلمانان تحت تاثیر این تبلیغات قرار می‌گیرند و آهسته آهسته جذب خوارج می‌شوند.

خلاصه اینکه خوارج ناشی از عواملی است که هیچ ارتباطی با جهاد اسلامی و اسلام ندارد که در این مقاله به برخی از آن عوامل اشاره شده است، اگر زندگی باقی بود سایر عوامل را در مقاله آینده ذکر خواهیم نمود‌. ان‌شآء الله

و ما علینا الا البلاغ!

عبدالله مسلم
Exit mobile version