فعالیت و فعالان رسانه‌ای داعش

ماهر بلال

رسانه‌های اجتماعی در عصر حاضر حائز اهمیت به‌سزایی می‌باشند، اکثر مردم اکنون به رسانه‌ها دسترسی دارند و از طریق آن‌ها از هر خبر جدید دنیا مطلع می‌شوند، جنگ فکری یا طبق اصطلاح مرادف، جنگ سرد نیز مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است، غرب در مقایسه با جنگ دیروز نظامی اهمیت ویژه‌ای به جنگ امروز فکری داده است زیرا در شرایط کنونی کوتاه‌ترین مسیر جهت انتقال افکار و عقاید خود به دیگران شمرده می‌شود.

با‌ مرور از اهمیت رسانه‌ها و اطلاعات به موضوع اصلی خویش می‌پردازم که:

غرب نسبت به جنگ نظامی بیشتر جنگ فکری را دنبال می‌کند، زیرا می‌تواند به راحتی به اهداف شوم خود برسد، به‌همین دلیل سهولت‌های مختلفی را به برده‌گان حلقه به گوش خود ایجاده کرده‌اند؛ به عنوان مثال، تا حد زیادی به آنها اجازه فعالیت می‌دهد، در ازای این فعالیت از آنها حمایت مالی می‌کند و گاهی این کفار برای برده‌گان خود نیز تبلیغات رسانه‌ای می‌کنند مانند پروپاگندی که برای داعش که توسط کفار تبلیغ می‌شود، گاهی می‌گویند: داعش در افغانستان افزایش یافته است و گاهی گفته می‌شود احتمال ظهور مجدد گروه داعش با قدرت زیاد است.

حرکت رسانه‌ای داعش گرچه تا حد زیادی متوقف شده است و در برابر مبارزات مقدس مؤمنان به‌ هیچ تلقی می‌شود اما همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهند.

فعالان رسانه‌ای داعش دارای گروه‌های مختلفی می‌باشند؛ یکی از آن‌ها دسته‌ای که به نام‌های رنگارنگ و روش‌های مختلف برای‌شان کار می‌کنند. در این زمینه همچنین لازم می‌دانم به افرادی اشاره کنم که در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر (X)، فیس‌بوک، تلگرام و … از داعش حمایت می‌کنند؛ آن‌ها یا کارمندان آشکارای جمهوریت سقوط‌خورده‌ی سابق افغانستان هستند یا جاسوسان پنهان دیگری که خود داعش آن‌ها را مرتد می‌نامند اما دوباره همین مرتدین در رسانه‌ها برای داعش_خوارج مشغول فعالیت هستند و توسط داعش مورد تمجید قرار می‌گیرند! به جای مشرک و مرتد، الفاظ‌ محترمانه “آقا” و “صاحب” برای شان استفاده می‌شوند.

گروه دیگری از فعالان جعلی با اسامی مستعار مانند فلان بن فلان … افرادی هستند که برای ترساندن مردم از حضور داعش صفحاتی را راه‌اندازی کرده‌اند. اکثر افرادی که پشت این صفحات نشسته‌اند کسانی هستند که از نظر نظام داعشی مرتد و مشرک به شمار می‌روند اما اگر به نفع داعش فعالیت می‌کنند قابل قدر و محترم می‌شوند حتی گرچه ظاهراً جاسوس خارجی باشند. (عزام در کمیسیون انتخابات جمهوریت وظیفه داشت و اکنون در حال انجام کارهای رسانه‌ای و مهم دیگر برای داعش است).

مورد دوم:

حرکت رسانه‌ای داعش و سایر گروه‌های ضد اسلامی بیشتر در پاکستان، تاجیکستان و هند پیش برده می‌شود که همگی تحت نظارت دقیق کشورهای مذکور فعالیت می‌کنند، به آن‌ها رسماً از طرف پاکستان و تاجیکستان پول داده می‌شود تا به نفع گروه به‌نام دولت اسلامی فعالیت و ذهن‌سازی کنند.

اعتقاد عمومی بر این است که مقالات رسانه‌ای داعش، کانال‌های پخش و برخی نسخه‌های ویدئویی توسط افراد مورد اعتماد در پاکستان و تاجیکستان ساخته و پخش می‌شود زیرا حضور داعش در پاکستان و تاجیکستان روز به روز در حال افزایش است و در برخی جاها به شکل مسلّح نیز دیده شده‌اند.

برای اثبات این امر، اعترافات اعضای دستگیر شده داعشی‌های خوارج کفایت خواهد کرد که می‌گویند: « در تاجیکستان به ما دالر داده می‌شدند!» پس آیا این دالر مفت داده می‌شدند؟ یا کشورهای مذکور از داعش انتظاری دارند؟!

عبدالله مسلم
Exit mobile version