فلسطینی‌ها عید را در چه حالتی جشن می‌گیرند؟  

حسان مجاهد

مردم فلسطین چگونه عید را جشن بگیرند که تعداد قربانیان شان در جنگ به ۱۲۰۰۰۰ (صد و بیست هزار) نفر می‌رسد و ۳۵۰۰۰۰ (سی‌صد و پنجاه هزار) خانه ویران شده است. نوار غزه‌ی زیبا را دود و باروت تغییر داده است؛ مغازه‌ها و مارکت‌ها از لباس‌های جدید خالی هستند، نه مسجدی برای ادای نماز عید باقی مانده است و نه لذت عید برای اطفال و کودکان!.

 

کودک یتیم پدرش را از دست داده است که صبح زود او را از خواب بیدار می‌کرد، برایش شیرینی درست می‌کرد و با خود به عیدگاه می‌برد.

 

این اولین بار در تاریخ است که مردم فلسطین در زندگی بی‌خانمان چنان عید بی‌شادی و بی‌رنگی را جشن می‌گیرند که تمام اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند.

 

مردم فلسطین می‌گویند: فرزندان ما از ما لباس جدید می‌خواهند اما نمی‌توانیم آرزوی آن‌ها را برآورده کنیم.

 

در غزه قیمت‌های اجناس توسط رژیم ظالم صهیونیستی چند برابر افزایش یافته و مسلمانان عید را با گرسنگی می‌گذرانند.

 

در شهر «رفح» کودک مهاجر «سیف» چند روز قبل از عید به پدرش «کمال» گفت: پدر! آیا امکان دارد عید امسال به خانه برگردیم؟ پدرش در چادری زندگی می‌کند که مساحت آن سه در سه متر است، چهره‌اش را به سوی بچه‌اش برگرداند و با صدای دردآوری گفت: فرزندم! سلیم را که در خانه به‌جا گذاشته بودیم آیا امیدواری که دوباره او را زنده ببینیم؟ آیا شادی عید را در چنین شرایطی احساس می‌کنی که هر سه هم‌سالان تو شهید شده باشند؟

 

“سیف” خاطرات عید سال گذشته را به یاد می‌آورد که در همین روزها با پدر، مادر و سه خواهر و برادرش برای خرید لباس‌های جدید رفتند، در آن روزها تمام سرک‌ها به مناسبت رسیدن ایام پرمیمنت عید مزین شده بودند اما امروز به هزاران چادرهایی که هزاران پناهنده در آن زندگی می‌کنند، خیره شده است!

 

اسماعیل الثوابتته، سخن‌گوی دفتر اطلاعات دولت در گفتگو با “الیوم السابع”، رسانه مصری گفت: تعداد قربانیان جنگ به ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد که ۳۳ هزار شهید، ۷ هزار مفقود، ۷۵ هزار زخمی و ۳۵۰۰ نفر زندانی هستند. ۷۳ درصد از این قربانیان شامل زنان، کودکان و غیرنظامیان هستند، نزدیک به (۱۵۰۰۰۰۰) نفر سرپناه و خانه‌های خود را از دست داده‌اند، بیش از ۱۰۰۰ مساجد، مدارس، مکاتب و کلینیک‌ها ویران شده است.

 

همچنین در غزه و سایر ولایت‌های شمالی ده‌ها زن، پیر، کودک و بیمار بر اثر گرسنگی و قحطی شدید کشته شده‌اند.

 

«محمود بصال» سخن‌گوی دفاع مدنی در غزه می‌گوید: فلسطینی‌ها پس از تخریب مساجد و خانه‌ها سرپناهی برای نماز عید فطر و توان یک‌جا شدن با دوستان خود را ندارند.

 

آن‌ها همیشه با فرا رسیدن عید لحظه‌های مرگ را بر اثر عملیات و کشتارهای اسرائیل می‌شمارند.

 

وی می‌افزاید: قبل از تخریب منازل در نوار غزه، مساجد به طور کامل تخریب شده بودند، به‌همین دلیل مسلمانان در این ایام مبارک جایی برای نماز تراویح و عید نداشتند و در مناطق جنوبی و شمالی غزه فلسطینی‌ها نمی‌توانند یکدیگر را ببینند.

 

آمارهای اخیر در غزه نشان می‌دهد که ۶۹ درصد خانه‌های غزه ویران شده است، از ۳۶ مرکز صحی فقط ۱۲ مرکز تحت فشار شدید کار می‌کنند، ۶۲۵ هزار دانش‌آموز حق تحصیل خود را از دست داده‌اند، از ۴۹۵ مکاتب ۳۹۶ باب آسیب دیده‌اند، نزدیک به دو میلیون‌ آواره در مناطق جنوبی و شمالی غزه زندگی می‌کنند، علاوه بر آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها، برق، شبکه‌های توزیع، انرژی خورشیدی و منابع برق، ۲۳ کودک به دلیل دچارشدن به سوء تغذی و عدم دسترسی به آب آشامیدنی و بیش از ۵۶۳ فلسطینی به دلیل گرسنگی جان‌های خود را از دست داده‌اند و ۸۳ درصد آب چاه‌های زیرزمینی از کار افتاده‌اند.

 

یحیی یعقوبی، روزنامه‌نگار فلسطینی گفت: مسلمانان غزه عید را با غم و اندوه و جدایی از دوستان خود مانند ماه رمضان می‌گذرانند، مردم غزه در اهدای محبت و صله رحمی با یک‌دیگر شهرت به سزایی دارند اما این بار بسیاری به جای زندگان به زیارت قبور می‌روند.

 

او اضافه کرد؛ جنگ جاری در غزه با جنگ‌های قبلی بسیار متفاوت است. در سال ۲۰۱۴ تعداد شهدای جنگ بزرگ ۲۱۰۰ نفر بود اما این بار تعداد شهدا از ۳۲۰۰ افزایش یافته است که ما آن‌ها را در اماکن عمومی متصل به سرک‌ها، راه‌ها و کلینیک‌ها دفن کرده‌ایم.

 

در شرایطی که غم و درد به هر خانه‌ای رسیده و یک میلیون و چهارصد هزار آواره فقط به شهر رفح پناه برده و خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند، چگونه می‌توانیم لذت ماه مبارک رمضان و شادی عید را احساس کنیم؟.

 

برای اولین بار چنین عیدی بر ما می‌گذرد که از خانه‌های خود دور افتاده‌ایم، ماه رمضان گذشت اما لذت آن را احساس نکردیم چون شش ماه است که برق نداریم.

 

در سال‌های گذشته در دهه اخیر ماه مبارک رمضان، کوچه‌های غزه مملو از جمعیت برای استقبال از عید و تزئین خانه‌های خود بود. هر سال مردم در مساجد معتکف بودند اما امسال شمار مساجد منهدم‌شده به ۱۲۰۰‌ باب می‌رسد.

 

بچه‌ها هر سال با فرا رسیدن عید از ما درخواست لباس‌های جدید می‌کردند اما امسال فقط می‌پرسند چه وقت به خانه بر می‌گردیم زیرا این تنها آرزوی بزرگ آن‌هاست.

 

عماد زقوت، پناهجوی شمال غزه گفت: خانواده‌های زیادی در شمال و جنوب غزه از هم جدا شده‌اند؛ شاید برادر از برادران و خواهران محروم باشد، شاید مادر از فرزندان محروم باشد، اکثر پدران زنان و بچه‌هایشان را به جنوب فرستاده‌اند و در شمال تنها مانده‌اند؛ عید بسیار سختی در زندگی‌شان است، هر خانواده‌ای در غم و فراق شهید، مفقود، زخمی و زندانی می‌سوزد، خانه‌هایی که با دوستان زیبا بودند امروز کم‌رنگ و بدرنگ شده‌اند.

 

ما از خداوند می‌خواهیم که این وحشت علیه مسلمانان مظلوم فلسطین به پایان برسد و دشمنان سرسخت خود را ذلیل کند. از حاکمان کشورهای اسلامی امیدواریم که بر اساس همدلی و برادری با مسلمانان، تمام تلاش خود را به کار گیرند تا جنگ را متوقف کنند و زنجیر بردگی و چاپلوسی کفار را از گردن‌های خود بیاندازند.

 

(اللهم انا نجعلک في نحورهم و نعوذ بک من شرورهم)

ابو صارم
Exit mobile version