فلسطین نازنین / بخش اول

عزیزالدین مصنّف

مطمئناً با نام بیت‌المقدس آشنا خواهید بود، اسم‌های القدس و مسجد الاقصی را نیز شنیده‌اید، از سفر پربرکت پیامبر صلی الله علیه و سلم نیز مطلع خواهید بود، اسم غزه را نیز زیاد شنیده‌اید، شاید فریادهای دل‌خراش مظلومیت مسلمانان فلسطینی به رنج تان آورده باشد؛ اما آیا تا به حال به موقعیت فلسطین در جغرافیای جهان فکر کرده‌اید؟ راه‌های مواصلاتی به فلسطین را در نظر گرفته‌اید؟ از اخبار مجاهدین ساکن در آنجا نیز مطلع هستید؟ آیا تاکنون کشوری به نام فلسطین را روی نقشه جستجو کرده‌اید؟

اگر هنوز نقشه را نگاه نکرده‌اید همین حالا به آن نگاه کنید، در میان کشورهای خاورمیانه (عراق، سوریه، لبنان، اردن، مصر و عربستان سعودی) به دنبال کشوری به نام فلسطین در ساحل شرقی دریای مدیترانه بگردید، شما هیچ سرزمینی به نام فلسطین را نخواهید دید بلکه در این جغرافیا کشوری به نام اسرائیل را خواهید دید.

بله! شما هرگز کشوری به نام فلسطین را در چهره جغرافیای معاصر پیدا نخواهید کرد، جهت پاسخ به این‌ سوال که به چه دلیلی کشور مبارک فلسطین از روی نقشه محو شده است، این مجموعه مستند کوچک را بخوانید.

مروری کوتاه بر فلسطین کنونی:

بیش از ۶۰۰۰ سال پیش از امروز مردمی به نام یبوسیان در سرزمین فلسطین امروزی زندگی می‌کردند‌، یبوسی‌ها در زمان پادشاهی خود قدس را به عنوان مرکز حکومت خود انتخاب کرده بودند، پس از یبوسی‌ها، کنعانیان از راه مدیترانه به قدس آمدند و در این سرزمین ساکن شدند که بعدها به دلیل شهرت شان، این سرزمین به کنعان معروف شد، کنعانیان در شمال فلسطین زندگی می‌کردند. از آنجائی‌که این محدوده از لحاظ اقتصادی خودکفا بود افراد قوم پالستیا هجوم آوردند، پالستیاها با دیگر مردم منطقه مخلوط و ادغام شدند که به‌خاطر قوم پالستیا نام این منطقه به فلسطین تغییر کرد.

فلسطین در طول تاریخ شاهد حکومت‌های بسیاری بوده است، آخرین حکومت این سرزمین مقدس از آن مسلمانان بود که بیش از 1100 سال دوام داشت، در زمان حکومت مسلمانان مسیحیان، یهودیان و سایر ادیان و اقلیت‌ها در سرزمین فلسطین در کنار هم زندگی می‌کردند؛ در این مدت‌زمان طولانی هیچ نشانی از ظلم و ستم مسلمانان در مقابل آنها نبود بلکه از تمام امکانات و سهولت‌های دولتی که در اختیار مسلمانان بود، بهره‌مند بودند.

نیم‌نگاهی به موقعیت جغرافیایی فلسطین:

به این نقشه دقت کنید، فلسطین کشوری در خاورمیانه است که از شمال با لبنان، از جنوب با مصر، از شرق با اردن و سوریه و از غرب با دریای مدیترانه همسایه است، در نقشه مذکور کشوری به نام اسرائیل قبلا فلسطین بوده اما در حال حاضر کاملاً اشغال شده و به جای فلسطین نام اسرائیل نوشته شده است.

ادامه دارد …

عبدالله مسلم
Exit mobile version