فلسطین نازنین / بخش دوازدهم

عزیزالدین مصنف

اعلامیه کتاب سفید:

پس از درگیری‌های خونین بین اعراب و یهودیان، در سال ۱۹۳۹ میلادی انگلستان در بیانیه‌ای دیگر که به «کتاب سفید» نیز معروف است، اعلام کرد که:

• مهاجرت یهودیان به فلسطین باید به مدت پنج سال متوقف شود.

• فلسطین باید تا ده سال آزاد بماند.

اعلامیه کتاب سفید از یک طرف گرچه ظاهراً به نفع مسلمانان بود اما مورد قبول یهودیان قرار نگرفت. یهود با بهره‌مندی از قدرت انگلستان سعی می‌کردند که هم مسلمانان‌ را تضعیف سازند و هم‌ برای گسترش نفوذ خود از قدرت انگلستان استفاده ببرد‌، همان بود که یهودیان آغاز فعالیت سه جنبش‌های مسلحانه (هاگانا-ایرگون-اشترن) را اعلام نمود، این سه تنظیم نیروی مسلح یهود را در بخش‌های مختلف رهبری می‌نمود که در راس هر یک رهبران شیطان صفت یهود قرار داشتند.

۱- رهبر سازمان هاگانا “اسحاق رابین” بود که بعدها در سال ۱۹۹۲ میلادی به عنوان نخست وزیر اسرائیل منصوب شد.

۲- رئیس سازمان ارگون “مناحیم بیگن” بود که در سال ۱۹۹۷ میلادی به عنوان نخست وزیر اسرائیل منصوب شد.

۳- رئیس سازمان اشترن “اسحق شامیر” بود که بعدها در سال ۱۹۸۳ به عنوان نخست وزیر اسرائیل منصوب شد.

فعالیت این سازمان‌ها تا آن زمان پنهان و مخفی بود، همه طرح‌ها و نقشه‌های یهودیان آماده اجرا بود، آن‌ها منظم‌ شده بودند، مسلمانان قدرت خود را از دست داده بودند، به یهودیان از تمام جهان کفر کمک مضاعفی می‌رسید اما فلسطین هر چند به کشورهای عربی اطراف خود نگاه می‌انداخت آن‌ها چشمان خود بر می‌گرداندند.

این سه سازمان حملات خونین را اعلام کردند، در ابتدا انگلیس قتل و کشتار مسلمانان توسط یهودیان را محکوم می‌کرد اما مخفیانه فشنگ‌هایی را به کمربندهای یهود می‌انداختند. از یک‌سو وسائل نظامی و پرسونل جنگی یهود رو به افزایش بود و از طرف دیگر ساکنان فلسطین مراقب اسلحه‌های شکسته و کهنه خود بودند زیرا در خانه هر عرب نگهبان انگلیسی گماشته شده بود.

ادامه دارد …

عبدالله مسلم
Exit mobile version