فلسفه جهاد در اسلام / بخش بیستم

طاهر احرار

اعتراض هفدهم:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در غزوه خیبر به حضرت علی رضی‌الله‌عنه فرمودند: (فو اللَّهِ لأنْ يهْدِيَ اللَّه بِكَ رجُلًا واحِدًا خَيْرٌ لكَ من حُمْرِ النَّعم).

ترجمه: به خدا سوگند اگر خداوند به وسیله تو حتی یک نفر را هدایت کند و اسلام آورد، برای تو بهتر از صدقه شتر سرخ است، پس دعوت به‌‌ سوی دین ثواب آنچنانی دارد که در جهاد نیست.

پاسخ نخست:

آیا حضرت علی رضی‌الله‌عنه پس از شنیدن این حدیث شریف، جنگ خیبر را ترک کرد؟ خیر؛ تا آخر با یهود جنگید تا اینکه خیبر فتح شد.

پاسخ دوم:

به درستی که وارد شدن کافر از سوی شما به دین، بهتر از صدقه دادن شترهای سرخ است اما‌ کفاری‌ که خودشان دین را نمی‌پذیرند که به جای خود بلکه‌ برای از بین‌ بردن اسلام از فاصله‌های دور و‌ دراز می‌آیند، شب و روز تلاش می‌ورزند، حتی مسلمانان اعم‌ از مردان، زنان و کودکان را می‌کشند و کشورها را اشغال می‌کنند، آیا باید منتظر هدایت چنین اشخاصی شد؟

پاسخ سوم:

اینکه فقط موعظه به کفار این همه فضیلت دارد پس احادیثی که در فضایل جهاد آمده است، چه معنایی دارد؟ چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم اصحاب خود را به جهاد و غزوات می‌فرستاد؟ فقط باید آن‌ها‌ را به تبلیغ، موعظه و نصیحت سفارش می‌کرد.

عبدالله مسلم
Exit mobile version